ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

‌بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

‌بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر   

اعلام نتایج بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در ‌بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر  

 

نتایج بخش چشم‌انداز تئاتر ایران در سال 88 بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اعلام شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر‌، هیئت انتخاب متون بخش"چشم‌انداز تئاتر ایران در سال 88" بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر متشکل از خسرو حکیم‌رابط، محمدعلی خبری و چیستا یثربی براساس اولویت‌های اعلام شده در فراخوان نتایج بازخوانی متون این بخش را به شرح ذیل اعلام کرد.
تهران(مصوب)
نمایش‌های"ابریشم بانو" نوشته و کارگردانی عزت‌الله مهرآوران، "اتوبان سکوت" نوشته شهرام کرمی و کار بهنام هدایتی، "از پشت شیشه‌ها" نوشته اکبر رادی و کار مصطفی عبداللهی، "از سی مرغ تا سیمرغ" نوشته حسین حیدرزاده و کار نادر رجب‌پور، "پیچ تند" نوشته آرش عباسی و کار کتایون فیض‌مرندی، "پرواز از فراز تیر چراغ برق" نوشته و کار محمدرضا اجاقی، "تو چهارسو خبری نیست" نوشته حسن باستانی و کار کرامت رودساز، "خدا در آلتونا حرف می‌زند" نوشته و کار محمد ابراهیمیان، "خشکسالی و دروغ" نوشته و کار محمد یعقوبی، "خلوتگاه" نوشته محمد چرم‌شیر و کار عباس غفاری، "ستاره‌های دارچینی" نوشته و کار رضا شیرمرز، "شکار روباه" نوشته و کار علی رفیعی، "شهر شطرنجی" نوشته فرهاد نقدعلی و کار آشا محرابی، "عروسی در سایه" نوشته و کار علی عابدی، "قهوه‌ای طلایی" نوشته و کار هوشنگ هیهاوند، "مرغ سحر" کار بهنام بختیاری،"مرد مقابل" نوشته هاله مشتاقی‌نیا و کار کتایون جهانگیری، "منطقه سفر سخی داد" نوشته ایوب آقاخانی و کار محمد حاتمی‌راد و"هجده روز لیلی از ماه تیر" نوشته میلاد اکبرنژاد و کار حجت‌الله علیخانی‌
شهرستان(مصوب)
نمایش‌های"به من بگو باد، زنگ‌ها را کجا آویزان کنم" نوشته و کار سیامک افسایی از تبریز، "تهران 1390 خورشیدی" نوشته سلما سلاقی و کار امیر قربانی از تربت حیدریه، "تیترون" نوشته فرشید تربیت و کار حیدر نظری از بوشهر، "حمله" نوشته و کار رضا عاشوری‌فر از لنگرود، "خاتون" نوشته و کار حسین ربیعی از شهر ری، "خانه روشنی" نوشته علی ثقفی و کار علیرضا ارجونی از زاهدان، "درخت‌ها" نوشته و کار مهرداد کورش‌نیا از هشتگرد، "دو مرد روی پشت بام" نوشته سام ریگی و کار رضا خدادادبیگی از زاهدان، "رکه" نوشته محمد گله‌ملکی و کار خلیل ضرغام‌پور از شوشتر، "شب‌نامه" نوشته بهزاد آقاجمالی و کار رضا کلانتری از برازجان، "غریبه" نوشته مشترک علی کوچکی و چیترا نادری و کار شیرین نعمتی از کرج، "ناهید" نوشته مهدی دوگوهرانی و کار شهرام حمدوی از بندرانزلی، "وقتی باران خون لبهایم را می‌شست" نوشته میلاد اکبرنژاد و کار لیلا طاهرپسند از شیراز، "هفت سال سیاه" نوشته محمود طیاری و کار امیر بدر طالعی از رشت و"همه چیز درباره آقای ف" نوشته و کار آرش عباسی از ملایر
تهران(مشروط)
نمایش‌های"جنگ و صلح" نوشته و کار حسین کیانی، "کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو" نوشته و کار نادر برهانی‌مرند، "کوکوی کبوتران حرم" نوشته و کار علیرضا نادری ، "مادر مانده" کار حمیدرضا آذرنگ و "میرنوروزی" نوشته و کار قطب‌الدین صادقی.
گفتنی است بازبینی آثار این بخش در فاصله 15/9/87 تا 30/9/87 انجام خواهد گرفت.  
 

 
چیستا یثربی   
یک عضو هیئت بازخوان بخش چشم‌انداز جشنواره تئاتر فجر:
قضاوت براساس کیفیت آثار انجام شده است  
 
چیستا یثربی تعدادی از آثار خوانده شده در بخش چشم‌انداز را بسیار خوب، مشعشع و با ایده‌های ناب ارزیابی کرد.
این کارگردان و درام‌نویس که یکی از اعضای هیئت بازخوانی بخش چشم‌انداز جشنواره تئاتر فجر است، به سایت ایران تئاتر گفت:«خودم بسیار کنجکاو هستم که بدانم این آثار بدیع از آن چه کسانی است. امروز برایم روز مکاشفه‌آمیزی خواهد بود.»
وی توضیح داد:«هیچ یک از متن‌هایی که خواندیم صفحه اول نداشت و قضاوت تنها براساس کیفیت اثر انجام شده است.»
این مدرس دانشگاه درباره کیفیت کلی آثار خوانده شده در این بخش به ایران تئاتر گفت:«تعداد کارها خیلی زیاد و بیشتر از حد انتظار من بود، اما تعداد کارهای خوب بسیار کم بود. برایم جای تعجب داشت که بعد از گذشت 27 دوره از جشنواره فجر اصول اولیه درام در کمتر کاری رعایت می‌شود و نویسندگان از یاد می‌برند که درام‌نویسی با مقاله یا قصه‌نویسی تفاوت دارد.»
وی تصریح کرد:«بیشتر آثار بدون اصول دراماتیک بودند، البته وقتی بیش از 700 متن به جشنواره می‌آید، بدیهی است که تعداد زیادی ‌بدون آگاهی کافی از اصول اولیه درام‌نویسی خواهند بود.»
وی آثار خوب و اندک این بخش را بسیار خوب و ناب توصیف کرد و گفت:«درباره تعدادی که خوب بودند باید گفت بسیار خوب بودند. از دید من آن‌ها که رتبه لازم را به دست آوردند و به این بخش راه یافته‌اند، آثاری مشعشع همراه با ایده‌هایی ناب محسوب می‌شوند و چون نمی‌دانستم که چه کسانی آن‌ها را نوشته‌اند برای شناسایی نویسنده در جلسه نهایی هیئت بازخوان کنجکاو هستم.»
وی در ارزیابی کلی درام‌نویسی گفت:«در نگاه کلی باید گفت، محورها و موضوعات بدیع و کمتر پرداخته شده بودند، گرچه با اصول درام فاصله داشتند، اما نشان می‌دهند که نمایشنامه‌نویسان ما مطالعه دارند. تعداد زیادی از آثار، اقتباسی یا برداشت آزاد بود. همین که متن‌هایی با طیف‌های متنوع موضوعی از اجتماعی، روانشناسی تا اسطوره‌ای، تعزلی و مونولوگ داشتیم نشان می‌دهد که جشنواره بسیار خوب و متفاوت خواهد بود.»
وی تعداد کارهای منتخب خودش را بین 30 تا 35 متن معرفی کرد و افزود:«حدود 50 متن در حد متوسط و حدود 30 تا 35 متن درخشان داشتیم. من برای بسیاری از متن‌هایی که ضعیف بودند، اما موضوع خوبی داشتند هم تذکر نوشتم تا حتماً به نویسنده گفته شود.»