ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

جامعه عروسکی وقتش را صرف مسایل سطحی کرده است


مراسم انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر یکشنبه 12 اردیبهشت‌ در تالار فردوسی برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، این مراسم با سخنانی از هما جدیکار رییس انجمن نمایشگران عروسکی کار خود را آغاز کرد و با یادآوری این نکته که روز اول فروردین روز جشن نمایش عروسکی است، گفت: «امیدواریم بتوانیم این جشن را در روز مقررش برگزار کنیم.»
سپس "فریبا رییسی" مسئول دفتر تولیدات عروسکی مرکز هنرهای نمایشی به ارائه سخنانی کوتاه پرداخت و در ادامه حمیدرضا اردلان دبیر مبارک ـ یونیما پیام روبرت لوپاژ به مناسبت روز جهانی نمایش عروسکی را قرائت کرد.
در ادامه این برنامه "سعید تهرانی" به اجرای یک قطعه موسیقی پرداخت و پس از آن پیام ملی روز جهانی تئاتر که توسط "احمدرضا احمدی" نوشته شده توسط آزاده پورمختار قرائت شد.
سپس قطعه‌ای موسیقی طنز توسط محمد بحرانی و امیر سلطان احمدی اجرا شد که با استقبال حضار مواجه شد.
ادامه این مراسم تقدیر از برترین نمایشگران عروسکی سال گذشته بود. در این بخش غزل اسکندرنژاد عروسک‌گردان شمس در اپرای مولوی به عنوان بهترین عروسک‌گردان، فرناز بهزادی به خاطر یک عمر ساخت عروسک‌های نمایشی به عنوان بهترین عروسک‌ساز و فهیمه و سیما میرزاحسینی دو کارگردان نمایش آرش  به عنوان بهترین کارگردان عروسکی برگزیده شدند.
در این بخش عادل بزدوده، فریبا دلیری، میترا کریم‌خانی و محمد اعلمی اهدای جوایز را به عهده داشتند.
در بخش دیگری از برنامه‌ از دو تن از حامیان نمایش عروسکی تقدیر به عمل آمد. "مجید سرسنگی" و "شهرام کرمی" به دلیل حمایت از انجمن نمایشگران عروسکی تقدیر شدند و لوح تقدیر و جایزه آنان توسط "اردشیر صالح‌پور" دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی اهدا شد.
سرسنگی پس از دریافت جایزه‌اش در سخنانی کوتاه اظهار داشت: «مدیران خدمتگزاران هنرمندان هستند و نباید بابت کاری که می‌کنند منت بگذارند.»
وی افزود: «تجربیات سال‌های اخیر نشان داده تئاتر عروسکی ما خود را با دنیا و جامعه معاصر پیوند زده اما سهم آن پرداخت نشده است. سهم آن تنها برگزاری یک جشنواره آن هم دو سال یکبار نیست.»
وی بخش از این مسئله را متوجه نمایشگران عروسکی دانست و گفت: «نمایشگران عروسکی نیز چندان در مطالباتشان جدی نیستند.»
"سرسنگی" در پایان جای بخش عروسکی را در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خالی دانست.
سپس از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری نیز با اهدای سبد گل از سرسنگی تقدیر به عمل آمد.
در بخش دیگر مراسم گزارشی تصویری از آثار و گفته‌های "بهروز غریب‌پور" پخش شد و از عزت‌الله انتظامی برای تقدیر و اهدای جایزه به بهروز غریب‌پور دعوت به عمل آمد.
انتظامی درباره بهروز غریب‌پور و هنرش گفت: «من در زمان جوانی نمایش‌های عروسکی سنتی همچون سلیم خان را دیده بودم اما برای اولین بار که نمایش عروسکی را روی صحنه دیدم اثری از بهروز غریب‌پور بود که در اصفهان اجرا شد و برایم بسیار عجیب بود.»
انتظامی در ادامه گفت: «قرار بود در بینوایان بازی کنم؛ اما به دلیل قراردادی که برای بازی در فیلم مهرجویی داشتم این کار نشد؛ اما هنوز اجرا و به خصوص بازی مهدی فتحی و بهزاد فراهانی در خاطرم مانده است.»
وی افزود: «کسانی که ماندگارند خودشان باعث ماندگاریشان می‌شوند. برای غریب‌پور مشکلات زیادی به وجود آورده‌اند اما او کار می‌کند و با کارش ماندگار است.»
"بهروز غریب‌پور" نیز پس از دریافت تقدیر طی سخنانی گفت: «جامعه عروسکی جامعه بزرگی است اما وقتش صرف مسائل سطحی شده است.»
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «وقتی کسی از روی ایمان کار کند و تن به هر کاری ندهد برای جامعه‌اش افتخار آفرین می‌شود.»
وی افزود: «من جای کسی نشسته‌ام در هر مقامی که قرار گرفته‌ام سعی در بالا بردن جایگاه آن داشته‌ام. اما زخم زبان‌ها مرا آزرده است. هر چند مطمئنم پس از من خیلی‌ها خواهند گفت خدا پدرش را بیامرزد برای کارهایی که کرد.»
"غریب‌پور" درباره تالار فردوسی گفت: «این سالن برای آیندگان است نه برای من و هر کس دیگری هم می‌تواند کارهایش را در آن اجرا کند.»
در ادامه این برنامه قطعه‌ای تنبور توسط رامتین غفاری نواخته شد و با اجرای بخشی از اپرای عروسکی مولوی برنامه پایان یافت.
در حاشیه:
"مریم سعادت" به عنوان مجری مراسم حضور داشت.
ویژه‌ناه شماره یک مبارک یونیما که حاوی اطلاعاتی درباره این نهاد است در مراسم روز گذشته منتشر شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد