ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

-> کیوان مقدم طراح صحنه یک فیلم ژاپنی <-

کیوان مقدم

 
فیلمبرداری فیلم ژاپنی «خورشید بی‌غروب» در ایران به پایان رسید 

خبرگزاری فارس: فیلمبرداری بخش ایران و کراچی فیلم سینمایی «خورشید بی‌غروب» به کارگردانی ستسورو واکاماتسو و طراحی صحنه «کیوان مقدم» در تهران و بندرعباس به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در این فیلم سینمایی که بر مبنای ماجرای واقعی سقوط یک هواپیمای ژاپنی ساخته شده که سال 1985 اتفاق افتاده، «کیوان مقدم» مسئولیت طراحی صحنه بخش‌های ایران و کراچی را به عهده داشته است.
بنابه گزارش فارس، فیلمبرداری این پروژه ژاپنی ژانویه 2009 آغاز شد که فیلمبرداری بخش ایران اواخر دی ماه در تهران و بندرعباس صورت گرفت و همزمان با جشنواره فیلم فجر به پایان رسید.
در این پروژه علاوه بر کن وا‌تانابه نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد برای فیلم آخرین سامورایی، عواملی چون ناگانوما مدیر فیلمبرداری و اوبوگاوا طراحی هنری همکاری داشتند.
«کیوان مقدم» طراح صحنه بخش ایران و کراچی این فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در این باره گفت: دایره تحقیقات طراحی این فیلم بسیار گسترده بود و از مدتها قبل در این زمینه تحقیقاتی صورت گرفت و انتخاب لوکیشن‌ها همراه با کارگردان و طراح هنری فیلم انجام شد.
وی افزود: با توجه به اینکه بخشی از وقایع فیلم از سال 1969 تا 1979 در تهران و کراچی می‌گذشت و فیلمبرداری در کراچی امکان‌پذیر نبود، در بند‌رعباس اقدام به ساخت لوکیشن‌ کردیم و لوکیشن‌های مربوط به تهران را بازسازی کردیم.
طراح صحنه «خورشید بی‌غروب» در ادامه افزود: ما از حدود 6 ماه قبل اقدام به بازسازی خیابان بهارستان، میدان حسن‌آباد، فرودگاه مهرآباد و چند خیابان قدیمی تهران کردیم که مربوط به سال 1345 بود که با توجه به تغییرات چشمگیر معماری کار چندان ساده‌ای نبود.
مقدم به طراحی و بازسازی صحنه‌های کراچی در بندر‌عباس اشاره کرد و گفت: صحنه‌های کراچی در سال 1970 می‌گذشت و ما تمام لوکیشن‌های کراچی را در بندر‌عباس طراحی و آماده کردیم و از صحنه‌های کنار دریا و تا جزئیاتی مثل تغییر تابلوها و تهیه ماشین‌ها و مینی‌بوس‌هایی که با نقاشی‌های خاصی کار شده بودند را آماده و بازسازی کردیم.
مقدم گفت: ما به هر حال با توجه به تغییرات معماری‌ای که اتفاق افتاده بود ناگزیر بودیم که در فیلمبرداری کار را در خیابان بهارستان، میدان حسن‌آباد انجام دهیم و کمی حذف و تعدیل داشتیم. اما به دلیل اینکه همه چیز از قبل پیش‌بینی و طراحی شده بود، موقعیت‌ها به گونه‌ای بود که این امکان را برای ما فراهم می‌‌کرد که طراحی در همین خیابان‌ها صورت بگیرد و حتی آمد و شد آدم‌ها با خصوصیات آن زمان تطبیق داده شود.
وی گفت: بطور مثال در میدان بهارستان رستورانی را باید طراحی می‌کردیم که بخشی از آن کاملا تغییر کرده بود و حتی در صحنه‌های داخلی خیابان‌های شهر دیده می‌شد که خود مشکلات خاص خود را داشت و کار سختی بود.
مقدم با بیان این مطلب که پیش از شروع فیلمبرداری، طراحی‌های مختلف کار با طراح هنری و کارگردان فیلم از طریق ایمیل هماهنگ می‌شده، افزود: طراحی‌ها از جزئیات تا کلیات با تبادل نظر طراح هنری و کارگردان فیلم انجام می‌شد که پس از عزیمت آنها به ایران با بازدید لوکیشن‌ها و ادامه روند کار شکل جدی‌تری به خود گرفت.
وی همکاری با گروه ژاپنی فیلم «خورشید بی‌غروب» را جذاب و لذت‌بخش دانست و گفت: این همکاری تاثیر مثبتی برای من به همراه داشت و خوشحالم که با این گروه کار کردم. اما بیش از هر چیز مهم این است که با تبادل فکر با زبان مشترک سینما به یک درک متقابل رسیدیم و در حین کار با زبان مشترک سینما به حدی ارتباط قوی برقرار کردیم که بدون کمک مترجم می‌توانستیم تبادل نظر کنیم.
وی ویژگی همکاری با گروه ژاپنی را داشتن برنامه دقیق و مدون آنها دانست و گفت: در ابتدا فکر می‌کردم که شاید تفاوت بین کار ما و آنها در این است که با مشکلات اقتصادی رو به رو نیستند اما بعدها متوجه شدم که نظم و انضباط عنصر بسیار مهمی در یک همکاری است. آنها در گروه‌های مختلف تولید و هنری با جلسات متعددی که برگزار می‌کردند همیشه در جریان روند کار بودند و در طول تولید به کرات با هم مشورت می‌کردند و این چیزی است که کم‌تر در ایران اتفاق می‌افتد.
بنا به گزارش فارس، گروه تولید «خورشید بی‌غروب» حدود یک ماه در ایران فیلمبرداری داشتند و از گروهی 60 نفره تشکیل شده بودند.
«کیوان مقدم» پیش از این طراحی فیلم‌هایی چون شهر زیبا (اصغر فرهادی)، رئیس (مسعود کیمیایی)، دعوت (ابراهیم حاتمی‌کیا)، واکنش پنجم (تهمینه میلانی)، بی‌پولی (حمید نعمت‌الله)، اخراجی‌های دو (مسعود ده‌نمکی) را برعهده داشته است.