ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

نسخه منتشر شد

 
 
کتاب پنجمین همایش سراسری آئین‌های عاشورایی تحت عنوان نسخه منتشر شد.  

به گزارش سایت ایران تئاتر، این کتاب که در 101 صفحه به چاپ رسیده حاوی پیام‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی و دبیر همایش و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان می‌شود.
در ‌کتاب همایش، مشخصات نمایش‌های"آوا"، "تعزیه‌ای دیگر"، "حیرت بازار"، "ساعت یک و هفتاد و یک دقیقه"، "سیب سرخ غلت زنان"، "سلام بر وداع"، "کرب و بلا"، "نذر"، "هنگامه‌ای که آسمان را شکافت"‌ ‌‌و"یک شاخه گل سرخ" به چاپ رسیده و مشخصات هیأت داوران که متشکل از داود رشیدی، سعید کشن‌فلاح و رحمت امینی است، درج شده است.
در بخش دیگری از این کتاب، مشخصات اجراهای جنبی که شامل‌ نمایش‌های"در قاب ماه"، "من قاضی القضاتم که مرگ مرد مهر کردم به مهر" چاپ شده و در بخش تعزیه و آئینی علاوه بر مشخصات محمدحسین ناصربخت مسئول کمیته تعزیه و آئین‌ها، عظیم موسوی سرپرست بخش تعزیه و پیمان شریعتی سرپرستی بخش آئین‌ها، تعزیه‌های"شهادت دو طفلان مسلم بن عقیل"، "قانیای فرنگ"، "وهب نصرانی"، "حر"، "حضرت علی اکبر(ع) "، "حضرت قاسم(ع) "، "حضرت عباس(ع) "، "شهادت امام حسین(ع) "، "غارت خیمه‌ها" و"بازار شام" معرفی شده است.
همچنین یادداشت علی جمشیدی تحت عنوان"تراژدی آب، هنر مذهبی ایرانیان" و گفت‌وگوهای رحمت اسکندری تعزیه‌خوان پیشکسوت، تقی عزیزی تعزیه‌خوان قدیمی و یادداشت‌ علی‌اصغر دشتی تحت عنوان"نقش باورهای پیشین در شکل‌گیری مجالس شبیه‌‌خوانی" و یادداشت محمدحسین ناصربخت تحت عنوان"به یاد عموهاشم" به چاپ رسیده است.
از دیگر اطلاعات این کتاب می‌توان به چاپ مشخصات پرده‌خوانی علی‌اکبر توسط مرشد ولی‌الله ترابی، پرده‌خوان کاروان امام حسین(ع) توسط علی صادق‌پور، "پرده‌خوانی حر" توسط مرشد ابوالحسن میرزاعلی به همراه یادداشت فاطمه حبیبی‌زاد با عنوان"محرم و آئین و رزان کلام" و مشخصات استاد قلیچ انوری مرشد محمد احمدی پرده‌خوان و محسن میرزاعلی پرده‌خوان به چاپ رسیده است.
در این کتاب روح‌‌الله جعفری نیز یادداشت"آئین‌های عاشورایی" را نوشته و آئین‌های"عزاداری اردبیل"، "محرم در تفرش"، "عزاداری جنوبی‌ها"، "عزاداری در استان گلستان"، "عزاداری میناوندی‌های مقیم مرکز" به همراه گفت‌وگو با مرتضی صفاریان به چاپ رسیده است.
این کتاب با مدیرمسئولی حسین پارسایی و سردبیری فروغ سجادی همزمان با پنجمین همایش سراسری آئین‌های عاشورایی منتشر شده است.