ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

پیام وزیر ارشاد به جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران – مبارک



سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی از 31 تیرماه با حضور گروه‌های شرکت کننده داخلی و خارجی در تهران برگزار می‌شود. به گزارش سایت ایران ‌تئاتر، به همین مناسبت "سیدمحمد حسینی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این جشنواره پیام داد. متن پیام وی به شرح زیر است:

تئاتر در هر قالبی، از قوانین کلی خود تبعیت می‌کند و با هر عنوانی، اعلام وضعیت!
تئاتر عروسکی نیز بر این قاعده استوار است و بر این محور برقرار!- البته خصوصیات و شاخصه‌هایی دارد که آن را از سایر گونه‌ها متمایز می‌سازد. چارچوب داستانی مبتنی بر افسانه‌های کهن، اسطوره‌های ملی، متل‌ها و مثل‌ها و فرهنگ عامه، از بارزترین جلوه‌های این سیاق است.
با توجه به مقیدات نمایش زنده در ایران اسلامی و اجتناب از شیوه‌های متداول در دنیای بی‌قید هنر امروز جهان، تئاتر عروسکی، زمینه رشدی بسیار بیش از این را داراست.
نمایشنامه‌های برگرفته از گنجینه‌های بی‌نظیر شعر و ادب این سرزمین، مراسم آیینی و علی‌الخصوص باورهای دینی کمک موثری به فراگیری و تعلق‌پذیری این ژانر خواهد نمود.
سوق سودای سودآور باور اصالت دادن به مذهب و دستمایه قرار دادن قصص قرآنی و  روایت زندگی انبیا و اولیا و مقاطع هماهنگ با جوهر اندیشه غالب در نمایش، امری است که به اشاعه اخلاق و تهذیب و تزکیه کمک می‌کند.
نوآوری و سخن به روز آوردن و ره به مقصد سخن نوآر که نو را حلاوتی است دگر! سپردن و راه به دل جامعه جوان نوگرا، بردن، در این مسیر، بسیار قابل دستیابی است. تکیه بر نمایش‌های بومی عروسکی و نوسازی آن از جمله خیمه‌شب‌بازی‌ها و تکم‌گردانی‌ها با توجه به نسل جوان هنرمند و نگاه متفاوت و پیشروانه این نسل، کمک زیادی به احیاء فرهنگ عامه خواهد نمود! فرهنگی که حفظ آن در این دریای متلاطم فرهنگ تهاجمی غرب، فلک نجات است. جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران – مبارک، سیزدهمین دوره خود را در حالی آغاز می‌کند که در دنیای بداخلاقی‌های سیاسی، ایران اسلامی به عنوان تکیه‌گاه مردم آزادی‌طلب و آزاده‌منش جایگاهی رفیع یافته است. پس برای ورود به دهکده جهانی با شناسنامه ایرانی اسلامی به کدخدائی می‌اندیشیم.
از تمامی دست‌اندرکاران این جشنواره سپاسگزارم و امیدوارم به اهداف متعالی خود دست یابند.
توفیق، رفیق طریق عزت و اعتبار یکایک شما عزیزان و تمامی انسان‌های دین مدار باد