تئاتر در هر قالبی، از قوانین کلی خود تبعیت میکند و با هر عنوانی، اعلام وضعیت!
تئاتر عروسکی نیز بر این قاعده استوار است و بر این محور برقرار!- البته
خصوصیات و شاخصههایی دارد که آن را از سایر گونهها متمایز میسازد.
چارچوب داستانی مبتنی بر افسانههای کهن، اسطورههای ملی، متلها و مثلها
و فرهنگ عامه، از بارزترین جلوههای این سیاق است.
با توجه به مقیدات نمایش زنده در ایران اسلامی و اجتناب از شیوههای
متداول در دنیای بیقید هنر امروز جهان، تئاتر عروسکی، زمینه رشدی بسیار
بیش از این را داراست.
نمایشنامههای برگرفته از گنجینههای بینظیر شعر و ادب این سرزمین، مراسم
آیینی و علیالخصوص باورهای دینی کمک موثری به فراگیری و تعلقپذیری این
ژانر خواهد نمود.
سوق سودای سودآور باور اصالت دادن به مذهب و دستمایه قرار دادن قصص قرآنی
و روایت زندگی انبیا و اولیا و مقاطع هماهنگ با جوهر اندیشه غالب در
نمایش، امری است که به اشاعه اخلاق و تهذیب و تزکیه کمک میکند.
نوآوری و سخن به روز آوردن و ره به مقصد سخن نوآر که نو را حلاوتی است
دگر! سپردن و راه به دل جامعه جوان نوگرا، بردن، در این مسیر، بسیار قابل
دستیابی است. تکیه بر نمایشهای بومی عروسکی و نوسازی آن از جمله
خیمهشببازیها و تکمگردانیها با توجه به نسل جوان هنرمند و نگاه
متفاوت و پیشروانه این نسل، کمک زیادی به احیاء فرهنگ عامه خواهد نمود!
فرهنگی که حفظ آن در این دریای متلاطم فرهنگ تهاجمی غرب، فلک نجات است.
جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران – مبارک، سیزدهمین دوره خود را در
حالی آغاز میکند که در دنیای بداخلاقیهای سیاسی، ایران اسلامی به عنوان
تکیهگاه مردم آزادیطلب و آزادهمنش جایگاهی رفیع یافته است. پس برای
ورود به دهکده جهانی با شناسنامه ایرانی اسلامی به کدخدائی میاندیشیم.
از تمامی دستاندرکاران این جشنواره سپاسگزارم و امیدوارم به اهداف متعالی خود دست یابند.
توفیق، رفیق طریق عزت و اعتبار یکایک شما عزیزان و تمامی انسانهای دین مدار باد