ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

بسیاری از پژوهش‌ها حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند



سومین نشست پژوهشگاه فرهنگ هنر و رسانه شنبه 22 خرداد با موضوع پژوهشگری در تاریخ نمایش ایران برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در این نشست قطب‌الدین صادقی و رحمت امینی با محور قرار دادن کتاب "نمایش در ایران" اثر "بهرام بیضایی" به بحث درباره اهمیت پژوهش در تاریخ نمایش ایران پرداختند.
در ابتدای این نشست علاء‌الدین مدیر گروه هنر و ادبیات پژوهشگاه به تشریح اهداف پژوهشگاه پرداخت و گفت: «4 گروه مطالعات هنر و ادبیات، مطالعات رسانه‌های جدید، سینما و تلویزیون و فرهنگ عمومی در پژوهشگاه فعالیت می‌کنند.»
وی افزود: «کار ما بر طرح‌های پژوهشی، برگزاری نشست و جلسات نقد و بررسی، برگزاری کارگاه و فعالیت‌های پژوهشی متمرکز است.»
سپس "رحمت امینی" به بحث درباره موضوع جلسه پرداخت و گفت: «سال‌هاست که کتاب نمایش در ایران تنها مرجع جامع در تاریخ نمایش ایران است و حتی همین مرجع نیز پس از تجدید چاپ ویرایش نمی‌شود.»
وی افزود: «اشکال عمده به فضای پژوهشی باز می‌گردد؛ چرا که وقتی کتابی منتشر می‌شود نقد و تفسیر می‌شود.»
قطب‌الدین صادقی در ادامه بحث گفت: «در جوامع علمی پژوهشی غرب، رسم بر این است که هر نسلی یک بار تاریخ گذشته‌اش را بنویسد و این بازنویسی خود پژوهش جدیدی خواهد شد.»
وی افزود: «این کار به دو دلیل صورت می‌گیرد نخست آنکه اطلاعات وسیع شده و دوم آنکه دیدگاه‌ها عوض می‌شود.»
این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: «هیچ اثر جدیدی نافی کتاب‌های قبل نیست بلکه مکمل آنهاست.»
صادقی در ادامه ویژگی‌های یک پژوهشگر را چنین برشمرد: «نخست اطلاعات وسیع، دوم جهان‌بینی، سوم متودولوژی و روش تحقیق، چهارم پشتکار و پنجم آنکه صداقت داشته باشد.»
وی تصریح کرد: «پژوهش نتیجه تفکر علمی است و تفکر علمی متدولوژی را با خود همراه می‌آورد چرا که با تفکر اسطوره‌ای نمی‌توان متدولوژی داشت.»
صادقی در ادامه به بحث درباره کتاب نمایش در ایران بیضایی پرداخت و گفت: «بیضایی با هویت مسئله دارد و یکی از دغدغه‌های اصلی او در تمام آثارش همین امر است.»
وی در ادامه با انتقاد از محققانی که به تئاتر ایران نمی‌پردازند، گفت: «کسانی امروز در این سرزمین داعیه تحقیق دارند که یک کلمه هم درباره سرزمین خودشان نمی‌نویسند.»
وی سپس به دسته‌بندی دلایلی پرداخت که کتاب بیضایی را ارزشمند کرده و افزود: «این کتاب جامع است و هر آنچه در این مقوله می‌گنجد را در خود جای داده است. نظم تاریخی دارد و بسیار خوب تقسیم‌بندی شده است، دسته‌ بندی موضوعی دارد، به شیوه‌ای تکوینی به همه چیز می‌پردازد و نحوه رشد و تکامل جریان‌ها را پی می‌گیرد.»
صادقی ادامه داد: «این کتاب تنها یک تاریخچه نیست؛ بلکه به زیبایی‌شناسی نیز می‌پردازد. کارکرد اجتماعی و ابعاد جامعه‌شناسی مسئله را در نظر دارد و دست آخر آن که دارای زبان چالاکی است، عصبی و مهاجم اما روشن و زلال است.»
این کارگردان تئاتر همچنین گفت: «البته کتاب ضعف‌هایی هم دارد از جمله بخش‌های آغازین کتاب که چندان پژوهشی نیست و کمتر مستند است یا اینکه در برخی جاها تنها به کلیات بسنده کرده است.»
در ادامه جلسه رحمت امینی با اشاره به سه شکل پژوهشگری در تئاتر ایران گفت: «در برخی پژوهش‌ها بروز احساسات شخصی پژوهشگر را می‌بینیم، در برخی کمترین احساس را و فقط جنبه علمی مدنظر است؛ اما بیضایی راهی میانه‌ آن دو را برگزیده است.»
امینی افزود: «البته شخصیت خود بیضایی و حضور مداومش در سینما و تئاتر نیز باعث شده کتاب به حاشیه نرود و دیده شود.»
در ادامه قطب‌الدین صادقی به برخی از ضعف‌های پژوهش تئاتر در ایران اشاره کرد و گفت: «بسیاری از پژوهش‌ها حرف تازه‌ای برای گفتن ندارند و راه‌های رفته را می‌پیمایند در حالی که پژوهش باید دارای کشف و نوآوری باشد و  چیزی را آشکار کند که تاکنون دیده نشده است.»
وی افزود: «مشکل دیگر نبود مشاهدات مستقیم از اشکال سنتی و آیینی نمایش است؛ چرا که بسیاری از مجریان نمایش سنتی زنده نیستند و تماس با آنها امکان ندارد.»
صادقی یکی دیگر از مشکلات برخی پژوهشگران را شیفتگی به غرب عنوان کرد و گفت: «این در حالی است که آنها تئاتر غرب را هم به خوبی نمی‌شناسند.»
این جلسه در پایان با گفت‌وگوی حضار و پرسش و پاسخ ادامه یافت و قرار شد جلسه آینده 6 تیرماه با موضوع تحلیل و آموزش در تئاتر کودک برگزار شود.


نظرات 3 + ارسال نظر
سیستم جامع افزایش بازدید مجیک پی سی شنبه 19 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 01:53 ق.ظ http://www.magicpc.ir

سلام وقت بخیر
اگر می خواهید وب شما دارای بازدید بیشتری شود می توانید در سیستم جامع افزایش بازدید مجیک پی سی ثبت نام کنید و یک لینک به رایگان ثبت نمایید, سیستم به گونه ای هوشمند طراحی شده که قادر است وب شما را در معرض نمایش هزاران کاربر و وبمستر قرار دهد. شما می توانید به ازای درج کد لینک باکس در هر سایت / وبلاگ خود یک لینک رایگان ثبت و مدیریت نمایید
با هر بار نمایش لینک باکس توسط وب شما ، لینک شما به صورت کاملا خودکار بروز رسانی می شود
بلافاصله پس از ثبت لینک , لینک شما به لیست لینک های فعال سیستم افزوده خواهد شد.
www.magicpc.ir سیستم جامع افزایش بازدید مجیک پی سی

نیما شنبه 19 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 02:08 ق.ظ http://www.parsdvdshop1.com

سایت خوبی داری، همین جور ادامه بده. می خوای واسه بیشتر شدن بازدید با هم تبادل لینک کنیم. اگه مایل هستی منو لینک کن بعد تو نظرات سایتم بگو با چه نامی لینکت کنم. با نام و آدرس زیر منو لینک کن.

عنوان: .::هر فیلم 1000 تومان::.

آدرس: www.parsdvdshop1.com

امیر دهنوی شنبه 19 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 01:02 ب.ظ http://www.linknegar.com

سلام. دوست عزیزم خوشحالم که وبلاگی پربار دارید . از طرف سایت لینک نگار دات کام مزاحمتون میشم. تو این سایت سیستمی کاملا هوشمند طراحی کردیم که با توجه به پارامترهای کاملا عادلانه که از گوگل دریافت می کند تعداد بازدید شما را دریافت کرده و در گوگل و موتورهای جستجوی دیگه مثل یاهو ثبت می کنه. بنابراین هم مطالبتان در سایت ثبت می شود و هم در گوگل ایندکس میشود و هم اینکه تو کلی وبلاگ دیگه هم به نمایش در میاد حسن این کارم اینه که بازدیدتون بیشتر می شه و می تونین سایت پربازدهی رو مدیریت کنید. شما می تونید به هنگام آپ دیت وبلاگ خود لینک مطلب جدید رو تو لینک باکس قرار بدید تا در مدت زمان کمتری مطلبتون بازدید مورد نظرشو بگیره. برای ورود به جمع ما کافیه ثبت نام کنید و کد لینک باکس رو تو قالبتون قرار بدبد و بعدش لینکهاتون رو ثبت کنید. یه خواهش دیگه داریم اونم این که برای ثبت نام از اینترنت اکسپلور استفاده نکنید و از مرور گرهای دیگه ای مثل فایر فاکس، نت اسکیپ و ... استفاده کنید تا ثبت نام دقیق انجام بشه البته این فقط یه پیشنهاده. قبل از ارسال لینک قوانین رو مطالعه بکنید و توجه داشته باشید که در صورت استفاده از یک لینک در زمان های مختلف سیستم به صورت هوشمند شما را حذف کرده و متاسفانه عضویت تان رو ملغی می کنه که این واقعا برای ما ناراحت کننده هست که دوستی مثل شما رو از دست بدیم. نکته آخر این که اگر به مشکلی برخوردین با ای دی ما تماس بگیرین تا کمکتون کنیم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد