ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

نشست مطبوعاتی یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت

 

در نشست مطبوعاتی یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت برنامه های این جشنواره تشریح شد.

تقدیر از یازده فعال تئاتر مقاومت، اجرای عمومی و...

 

 

زهرا شایان‌فر:
نشست مطبوعاتی یازدهمین جشنواره ملی تئاتر مقاومت – فتح خرمشهر با حضور دکتر محمدعلی خبری دبیر جشنواره، محمد حیدری مدیر امور شهرستان‌های مرکز هنرهای نمایشی و محمدرسول صادقی مدیر روابط عمومی برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در آغاز این نشست دکتر خبری با اشاره به برگزاری 10 دوره گذشته جشنواره فتح خرمشهر گفت: در پی مذاکراتی که اداره کل ارشاد اسلامی استان خوزستان با مرکز هنرهای نمایشی داشت، تصمیم گرفته شد که این جشنواره به منظور پاسداشت یاد و خاطره شهیدان سال‌های دفاع مقدس به صورت ملی برگزار شود.
به دلیل مدت زمان اندکی که از فراخوان تا زمان برگزاری داشتیم شورای سیاستگذاری تصمیم گرفت کارها به صورت CD ارائه شود. البته طرح‌هایی نیز دریافت کردیم که شورای انتخاب آثار برای گزینش این طرح‌ها نیز اقدام کرد.
حامیان جشنواره یازدهم
دکتر خبری درباره حامیان این جشنواره گفت: جشنواره یازدهم فتح خرمشهر که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و مرکز هنرهای نمایشی در دو شهر خرمشهر و آبادان برگزار می‌شود از حمایت استانداری خوزستان، فرمانداری و شهرداری دو شهر یادشده و صدا و سیمای مرکز خوزستان و آبادان و روابط عمومی شرکت پالایش نفت آبادان برخوردار است.
وی در پاسخ به سایت ایران تئاتر مبنی بر همکاری دیگر نهادهای مرتبط و متولی تئاتر دفاع مقدس در این جشنواره توضیح داد: با مسئولان نهادهای مرتبط جلساتی داشتیم. از هم‌فکری و تبادل نظر آنها بهره بردیم اما به دلیل فرصت اندکی که داشتیم به صورت اجرایی درنیامد. امیدوارم سال آینده این تعامل بهتر و پررنگ‌تر باشد. در هر صورت دفاع مقدس متعلق به تمامی فرهنگ ایران اسلامی است و هر چه این همکاری بیشتر باشد نتایج بهتری به دست خواهد آمد.
تقدیر از یازده فعال تئاتر مقاومت
دبیر جشنواره یازدهم با اشاره به تقدیر از یازده فعال تئاتر مقاومت استان خوزستان در مراسم اختتامیه گفت: در مراسم اختتامیه از مجید زارع کار، حسین محمدی، هوشنگ هیهاوند، بهمن عیوق، حشمت‌الله قاسمی، عبدالرضا سواعدی، عبدالرضا ثامری، عطیه غبیشاوی، علی باصره، محمدرضا آریان و سیدصادق فاضلی به عنوان فعال‌ترین هنرمندان خوزستانی عرصه تئاتر مقاومت تجلیل خواهد شد.
وی تعداد شهرستان‌های حاضر در این جشنواره را 12 شهرستان معرفی کرده و درباره آثار پذیرفته شده گفت: 5 گروه از تهران و 11 گروه از شهرهای اهواز، بروجرد، ماهشهر، مشهد، کرج، اردبیل، اصفهان، کرمانشاه، تبریز، ایلام و خرمشهر در این جشنواره حضور خواهند داشت.
وی درباره محدودیت احتمالی برای افزایش تعداد آثار جشنواره به ایران تئاتر گفت: 121 اثر برای شرکت در جشنواره پیشنهاد داده شده بود که هیأت انتخاب 16 اثر را برای شرکت در بخش‌های مهمان، مسابقه و اجرا در شهرستان‌ها انتخاب کرد. زمان و امکانات موجود هم در تعداد آثار پذیرفته دخیل بود، ولی کار را فدای امکانات نکرده‌ایم.
دو نمایش مهمان و پنج اجرای متوالی
وی درباره بخش مهمان جشنواره گفت: در زمان ارسال CD و طرح، از دوستانی که طرح‌هایی در حوزه تئاتر دفاع مقدس داشتند خواستیم طرح‌های خود را ارائه دهند که دو اثر برای بخش غیررقابتی انتخاب شد. نمایش "آسمان و زمین" نوشته ایوب آقاخانی به کارگردانی امیر دژاکام و "خیال روی خطوط موازی" به کارگردانی عباس اقسامی و حمیدرضا آذرنگ در این بخش حضور دارند که هر یک 5 اجرا خواهند داشت.
بخش مسابقه
در بخش مسابقه 15 نمایش شرکت دارند که در تالارهای اشراق، مهر، ثامن الائمه آبادان و تالارهای شهرداری، فانوس و سالن روباز سینما نخل خرمشهر اجرا می‌شوند.
دکتر خبری افتتاحیه جشنواره را یک‌شنبه 5 خرداد ساعت 30/9 در شهر شلمچه و مراسم اختتامیه را ساعت 30/20 8 خرداد در تالار روباز سینما نخل اعلام کرد و افزود: از خوزستان 3 نمایش در بخش مسابقه حضور دارند، "خاک روی خاک" از اهواز، "1417" از ماهشهر و "دخیل سبز" از خرمشهر در این جشنواره اجرا می‌شوند. در عین حال بنا به توجه مرکز هنرهای نمایشی به تئاتر شهرستان‌ها با پیشنهاد هیأت داوران نمایش‌هایی برای اجرا در شهرهای خود انتخاب شدند.
به این ترتیب شهرهای گرگان، قروه، سنندج و تهران به طور هم‌زمان شاهد اجراهایی با موضوع مقاومت خواهند بود. "پیوستگان" کار غلامعلی رضایی در گرگان، "یک شب به آفرینش مانده" کار علیرضا حنیفی در قروه و سنندج، "روزگار و نغمه‌هایش" کار نیما گودرزی در تماشاخانه مهر حوزه هنری تهران و "کانال کمیل" کار کورش زارعی در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر اجرای عموم خواهند شد.
در بخش دیگر این جلسه که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص یافت، دکتر خبری بیش از 30 درصد آثار راه یافته به جشنواره را تولید امسال و بودجه پیشنهادی دبیرخانه را بالغ بر 300 میلیون اعلام کرد و توضیح داد که این مبلغ از طریق معاونت هنری، مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل ارشاد استان خوزستان تأمین می‌شود.
محمد حیدری نیز سقف کمک هزینه گروه‌ها را از یک تا پنج ملیون تومان اعلام کرد که با در نظر گرفتن نوع کار، تعداد بازیگران و مسافتی که باید برای حضور در جشنواره طی کنند اختصاص می‌یابد.
در بخش پایانی این نشست دکتر خبری درباره انتخاب عنوان مقاومت و تفاوت این جشنواره با جشنواره تئاتر دفاع مقدس، همکاری و تعامل با انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس توضیح داد و تأکید کرد: عنصر مقاومت و جنگ از ابتدای تاریخ مورد توجه آفرینش‌گران تئاتر بوده. در این عرصه انسان با تمام ساحت‌هایش باید پرداخته شود زیرا انسان‌هایی که مقاومت می‌کنند تک ساحتی نیستند و در زمان و مکان خاصی محصور نمی‌شوند. خرمشهر و آبادان به نمادی برای تمام مردم ایران و تمام نحله‌های فرهنگی و قومی تبدیل شده است.