ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

سوله‌های ایرانشهربرای جشنواره تئاتر فجر آماده می‌شود یا نمی شود؟

Pahnabi
 
در حالی که بحث بهره‌برداری از سوله‌های ایرانشهر مدت‌هاست نقل محافل خبری و تئاتری است، هنوز سرنوشت این سوله‌ها مشخص نشده و اخبار ضد و نقیض از هر سو ارائه می‌شود.
به گزارش سایت ایران تئاتر، زمانی که رئیس اسبق مرکز هنرهای نمایشی از احیای سوله‌های ایرانشهر به عنوان یکی از 20 سالن تئاتری که وعده‌اش را داده بود، حرف می‌زد، کسی نمی‌دانست قرار است این سوله‌ها تا امروز که سه سال از آن دوران گذشته، همچنان بلا استفاده و بلاتکلیف و بدون مدیریتِ مشخص و ثابت باقی بمانند.
گرچه آتیلا پسیانی و بهروز غریب‌پور دو تن از کارگردانان برجسته تئاتر و مدیران تئاتری، مدیریت این سوله‌ها را برای مدتی به عهده گرفتند، ولی نتوانستند این سوله‌ها را به سالن تئاتر تبدیل کنند.
بهروز غریب‌پور، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران که اوایل امسال به عنوان مدیر پروژه ایرانشهر معرفی شده بود، در این خصوص می‌گوید:«در ساخت و تجهیز سوله‌ها هیچ مسؤولیتی ندارم. قرار بود مدیریت پروژه به عهده من باشد، اما شهرداری، این مسؤولیت را به سازمان فرهنگی هنری شهرداری و توسعه فضاهای فرهنگی واگذار کرده است.»
به این ترتیب به سراغ علی‌اکبر قاضی‌نظام، مدیر مرکز هنرهای نمایشیِ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران رفتیم.
وی در گفت‌وگویی با خبرنگار ما از بهره‌برداری این سوله‌ها در ایام جشنواره تئاتر فجر خبر داد و افزود:«‌بخشی از فضای سوله‌ها انبار دکورهای تئاترشهر و وسایل سازمان فرهنگی هنری شهرداری بود که آن را کاملاً تخلیه کرده‌ایم و کلید آن جا را هم به توسعه فضاهای فرهنگی تحویل داده‌ایم.»
مجید جوزانی مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران معتقد است:«سوله‌های ایرانشهر ابتدای سال 86 به بهره‌برداری می‌رسد، اما استفاده از این سوله‌ها برای جشنواره تئاتر فجر امسال، امکان‌پذیر نیست.»
وی اضافه می‌کند:«طولانی شدن کار سوله‌های ایرانشهر به این دلیل بود که برای رسیدن به طرح جامع در تغییر کاربری این سوله‌ها و رسیدن به دو سالن مناسب تئاتر، با طراحان متفاوتی صحبت شد تا سالن‌های ثابت و مجهزی برای اجراهای حرفه‌ای و تجربی تئاتر آماده شود.»
وی با ابراز امیدواری نسبت به آغاز کار عملیات ساختمانی این سوله‌ها ظرف هفته جاری، خاطر نشان می‌کند:«عملیات ساختمانی تا پایان سال جاری به طول می‌انجامد و انشاءا... ابتدای سال 86 شاهد اولین اجرا در ایرانشهر خواهیم بود. هیچ مشکلی در زمینه بودجه و تجهیزات وجود ندارد و طراحی‌های انجام شده که دقت زیادی روی آن صورت گرفته، به نوعی است که به فضای کلی پارک هنرمندان هیچ لطمه‌ای وارد نسازد.»
جوزانی با اشاره به این که عمده تغییرات،‌ در داخل سوله‌ها انجام خواهد شد،‌ می‌گوید:«سعی می‌کنیم همه بخش‌های سوله از هارمونی برخوردار باشند. یکی از سوله‌ها برای سالنی حرفه‌ای با هدف اجراهای حرفه‌ای تئاتر و سوله‌ دیگر برای سالنی تجربی و ‌‌اجراهای تجربی آماده می‌شوند. اکنون اجرای عملیات آماده‌سازی سوله‌ها به معاونت اجتماعی شهرداری و به بخش توسعه فضاهای فرهنگی سپرده شده است.»