ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

حمیدرضا آذرنگ و ریما رامین‌فر برترین بازیگران تئاتر در سال گذشته


رحیم عبدالرحیم‌زاده: مراسم هفتمین شب بازیگر به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر به همت انجمن بازیگران خانه تئاتر شنبه 11 اردیبهشت‌ در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، این برنامه با افروختن شمع توسط "ثریا قاسمی" و یک دقیقه سکوت به احترام بازیگران از دست رفته رضا کرم‌رضایی، محمود بنفشه‌خواه، حمیده خیرآبادی و کیومرث ملک‌مطیعی آغاز شد و با اجرای سوگ توسط فرزانه کابلی ادامه یافت.
سپس "بهزاد فراهانی" دبیر مراسم و رییس انجمن بازیگران خانه تئاتر پیام ملی روز جهانی را که توسط "احمدرضا احمدی" نوشته شده بود، قرائت کرد. در بخش بعدی این مراسم سعید تهرانی با همراهی گروه موسیقی به اجرای یک قطعه موسیقی مبتنی بر ریتم پرداخت.
"کاظم هژیرآزاد" بیانیه انجمن بازیگران را قرائت کرد که به دو دسته خواسته‌های بلند مدت و خواسته‌‌های کنونی بازیگران می‌پرداخت.
در این بیانیه بر واگذاری تمامی امکانات تئاتر در حوزه تولید و اجرا به خانواده تئاتر تأکید شده و چنین آمده بود: «اختصاص بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی بدون پیوند دادن به جشنواره‌ها و یادواره‌ها و همچنین طرح و برنامه‌ریزی برای ایجاد مرکز تئاتر ملی و دانشکده‌های آن در مرکز هر استان ضروری است.»
در بخش دیگر ضمن تأکید بر اعتلا و تکمیل قرارداد تیپ برای رفع بیکاری جامعه تئاتر از وزیر برای ایجاد آموزش در شاخه‌های مختلف هنر درخواست شده بود.
سپس در ادامه پیامی تصویری از رکن‌الدین خسروی که برای این مراسم سخن گفته بود، پخش شد. خسروی در این پیام بیش از هر چیز بر نقش "مهدی فروغ" در تئاتر ایران تأکید کرده بود.
در ادامه مراسم، نوبت به تقدیر از بازیگران رسید. در این تقدیرها که همراه با رونمایی تمبر پستی منقوش به چهره آن بازیگر،اهدای مدالیوم خانه تئاتر و اهدای یک فرهنگ 13 جلدی بود، گزارش تصویری از گفته‌های هر کدام از تقدیرشدگان پخش شد.
نخستین تقدیر به "ولی‌الله شیراندامی" اختصاص داشت که جایزه وی توسط "عزت‌الله انتظامی" اهدا شد. انتظامی در بخشی از سخنانش ضمن آرزوی وضعیت بهتری برای بازیگران تئاتر و سینما گفت: «ما همه در رده بازیگری سختی کشیده‌ایم و عمرمان را در این راه صرف کرده‌ایم.»
دومین تقدیر شب بازیگر از "مهین شهابی" بود که به دلیل حضورش در بیمارستان لوح تقدیر از سوی انتظامی به نوه وی اهدا شد. سپس از "پرویز بهرام" بازیگر و دوبلور با سابقه تقدیر به عمل آمد که لوح و مدالیوم وی نیز توسط انتظامی اهدا شد. آخرین تقدیر شب بازیگر به "فریماه فرجامی" اختصاص داشت که وی نیز نتوانسته بود در این مراسم حضور یابد.
سپس با حضور عزت‌الله انتظامی و مسئولان سازمان پست، تلگراف و تلفن از تمبر یادبود هفتمین شب بازیگر رونمایی شد.
جایزه‌ای نیز از سوی مرکز نمایش رادیو به یک بازیگر جوان و یک بازیگر با سابقه رادیو "امیر جوشقانی" و "بهزاد فراهانی" اهدا شد. اهدای این جوایز توسط "محمود زنده‌نام" مدیر مرکز نمایش رادیو و "ثریا قاسمی"  صورت گرفت.
در بخش دیگر مراسم گروه موسقی صلح به سرپرستی "مهدی وجدانی" به اجرای چند قطعه کوتاه موسیقی پرداخت و پس از آن از دو نمایش در سال گذشته تقدیر به عمل آمد. نخستین تقدیر از نمایش "قصیده شب نمناک" نوشته و کار "علی ثقفی" به خاطر اجرا در شرایط دشوار و دومین تقدیر از نمایش "عجیب ولی واقعی" به کارگردانی "یاسر خاسب" به خاطر استفاده خلاقانه از بدن بود. جوایز و لوح تقدیر این بخش توسط بهمن مفید و فردوس کاویانی اهدا شد.
سپس "احمد دامود" بیانیه هیأت داوران برای انتخاب بهترین بازیگران سال 88 را قرائت کرد. هیأت داوران مرکب از حمید سمندریان، احمد دامود، ابوالقاسم معارفی و هوشمند هنرکار آرای خود را برای انتخاب بهترین بازیگران مرد و زن سال گذشته به شرح زیر اعلام کردند:
در بخش بازیگری مرد:
رتبه سوم: "جواد نمکی" برای بازی در دو نمایش "لیرشاه" و "آگاممنون"
رتبه دوم: با تقدیر از "علی سرابی"، "رضا بهبودی" برای بازی در دو نمایش "به خاطر یک مشت روبل" و "لیرشاه"
رتبه اول: با تقدیر از "احمد مهران‌فر"، "حمیدرضا آذرنگ" برای بازی در دو نمایش "اهل قبور" و "خنکای ختم خاطره".
جوایز این بخش توسط "گوهر خیراندیش" و "منیژه محامدی" اهدا شد.
"گوهر خیراندیش" در سخنانی کوتاه برای بازیگران از دست رفته ماه گذشته گفت: «برای از دست دادن دردانه‌های هنرمان با حسی‌ پر از اشک برای تمام بزرگواری‌هایشان سر تعظیم فرود می‌آورم.»
در بخش بازیگری زن نیز هیأت داوران آرای خود را به شرح زیر اعلام کرد:
رتبه سوم: با تقدیر از "سوگل قلاتیان"، "الهام جعفرنژاد" برای بازی در نمایش "اسب‌های پشت پنجره"
رتبه دوم: با تقدیر از "ژاله صامتی"، "پانته‌آ پناهی‌ها" برای بازی در نمایش ترمینال"
رتبه اول: با تقدیر از "نسیم ادبی"، "ریما رامین‌فر" برای بازی در دو نمایش "رومولوس کبیر" و "غریبه‌ای در خانه".
جوایز این بخش توسط "عنایت بخشی" و "مسعود رایگان"، اهدا شد.
در حاشیه
- مجری مراسم "الهام پاوه‌نژاد" و کارگردان مراسم هم "بهرام سروری‌نژاد" بودند.
- حامیان مالی و معنوی مراسم سازمان پست، تلگراف و تلفن، مرکز نمایش رادیو و انتشارات فرهنگ معاصر بود.
- در سالن انتظار نمایشگاهی از تمبرهای یادبود به مناسبت‌های مختلف برپا شده بود.
- در این مراسم بازیگران و هنرمندان زیادی به چشم می‌خوردند، از جمله فاطمه معتمدآریا، امیر جعفری، هدایت هاشمی، نگار عابدی، محمد یعقوبی، اصغر همت، اسماعیل خلج، بهروز بقایی، محمداسکندری، صابر ابر، احمد کامیابی‌مسک، محمدرضا خاکی، رویا تیموریان، مسعود فروتن، داریوش اسدزاده و هادی مرزبان.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد