ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

ART NEWS

موسسه فرهنگی هنری ســـــرای هنــــر مازنــد

خانه تئاتر دانشگاهی به زودی تاسیس می‌شود

 
زهرا شایان‌فر:
نشست مطبوعاتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران صبح امروز برگزار شد.
به گزارش سایت ایران‌تئاتر، در این نشست که در محل کتابخانه مجامع کانون‌های دانشجویی برگزار شد، دکتر محسن اسلامی، مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، امیر دلاورنژاد، کارشناس امور جشنواره‌های وزارت علوم، و سعید هاشمی‌پور، دبیر یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با خبرنگاران حوزه تئاتر به گفت‌وگو نشستند.
در آغاز این جلسه سعید هاشمی‌پور ‌گزارشی از عملکرد دبیرخانه از 10 اردیبهشت 86 تاکنون قرائت کرد و گفت:«در مرحله نخست فراخوان جشنواره چاپ و به 400 دانشگاه دولتی، غیردولتی، علمی ـ کاربردی، پیام نور و شبانه ارسال شد. در عین حال فراخوان در 10 روزنامه کثیرالانتشار کشور به چاپ رسید.»
وی درباره بازخوانی متون جشنواره توضیح داد:«بازخوانی‌ها همزمان با مرحله ارسال متون آغاز شده و نتیجه بازخوانی هر متن تقریباً پس از 10 روز از دریافت آن به گروه اطلاع داده می‌شود.»
وی سپس‌ گزارش آماری استقبال دانشجویان از جشنواره ارائه ‌داد و گفت:«تا این لحظه 551 متن به دبیرخانه رسیده که شامل 186 متن از تهران و 365 متن در بخش مناطق است‌. طبق این آمار از منطقه مرکز و شمال غرب 139 متن، از شمال و شمال شرق 124 متن و از منطقه جنوب 102 متن ارسال کرده‌اند.»
وی ادامه داد:«آمار استقبال دانشگاه‌های مختلف از جشنواره نشان می‌دهد که دانشکده هنرهای زیبا 21 متن، دانشکده سینما ـ تئاتر 25 متن، هنر و معماری 57 متن، سوره 38 متن، تربیت مدرس 11 متن و دانشکده‌های غیر تئاتری 32 متن به دبیرخانه داده‌اند.»
وی با اشاره به رویکرد جشنواره یازدهم به استفاده از نیروهای جوان دانشگاهی، معاونان و دبیران بخش‌های مختلف را این گونه معرفی کرد:«معاونت اجرایی جشنواره بر عهده ناصر حبیبیان، بخش بین‌الملل نسیم سلیمان‌پور، معاونت پژوهش بهزاد آقاجمالی، معاونت مناطق مهدی رفیعی، مدیر روابط عمومی ایزد مهرآفرین، مشاور ‌عباس اقسامی و معاونت مالی جشنواره را سعید قوامی برعهده دارند. دبیران جشنواره‌های مناطق نیز، فرهاد رامینی منطقه مرکز و شمال غرب، محمود فتحی منطقه شمال و شمال شرق و مهدی روزبهانی منطقه جنوب هستند.»
هاشمی‌پور یکی دیگر از فعالیت‌های دبیرخانه دائمی جشنواره‌ها را برگزاری سومین رپرتوار آثار برگزیده جشنواره دهم عنوان کرده و افزود:«در این رپرتوار 8 نمایش از دانشگاه‌های سینما ـ تئاتر، هنر و معماری، آزاد اراک، علمی ـ کاربردی، سوره، تنکابن و هنرهای زیبا حضور دارند.»
به گزارش سایت ایران تئاتر او درباره عملکرد بخش پژوهش جشنواره به چاپ کتاب‌های زیر اشاره کرد:"راهبردهای جدید نمایشنامه‌نویسی" نوشته پل کاستیو با ترجمه مهدی نصرالله‌زاده، "نمایشنامه‌های برتر" دوره 8، 9 و 10 جشنواره، "تماشاخانه‌های تهران" به کوشش ناصر حبیبیان و محیا آقاحسینی و"مجموعه مقالات اولین سمینار آسیب شناسی تئاتر دانشگاهی"‌.»
وی درباره بخش بین‌الملل توضیح داد:«تاکنون 21 جلسه رسمی در این بخش برگزار و 452 نامه ارسال شده است. فراخوان جشنواره به 92 سفارت‌خانه و 174 فستیوال جهانی ارسال شده. با 116 تن از استادان مجرب تئاتر و 30 کمپانی تولید نمایش و 31 دپارتمان تئاتر ارتباط گرفته‌ایم. تاکنون 13 متقاضی برگزاری کارگاه داشته‌ایم که از آن میان می‌توان به جی‌جی دلالیو، چوئی به‌له و کوکو سوفسکی اشاره کرد. هفت نمایش نیز به طور مستقل یا تولید مشترک درخواست شرکت داده‌‌اند که از آن میان می‌توان به فابریس نیکوت، جیو رکانتالینی، ضیاء عزیزی و تس کولاکیدیس اشاره کرد.»
در بخش بعدی این جلسه که به پرسش و پاسخ حاضران اختصاص یافت، بخش نمایشنامه‌خوانی و علت انتخاب آثار میلاد اکبرنژاد برای این بخش، توجه بیشتر به بخش‌های جنبی، تغییر در ساختار جشنواره، بودجه و حامیان جشنواره، تأسیس خانه تئاتر دانشگاهی، عدم سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی روی سرانه فرهنگی، اجراهای تئاتر دانشگاه‌های شهرستان‌ها در تهران و برعکس مورد بحث قرار گرفت.
به گزارش سایت ایران تئاتر در این بخش دکتر اسلامی، تغییرات سیاستگذاری دبیر هر دوره جشنواره را امری حیاتی عنوان کرد‌ و افزود:«با توجه به استقبال سال گذشته از بخش خیابانی، امسال دبیر جشنواره توجه بیشتری به این بخش کرده که انصافاً نکته‌ای درست است. همه نکات مطابق سیاستگذاری جشنواره پیش می‌رود و با مقایسه چند دوره گذشته می‌توانید روند رو به رشد جشنواره را ببینید.»
وی با تشریح علاقه‌مندی دانشجویان به حوزه تئاتر و همچنین توجه ادبیات دانشجویی به هنر تئاتر افزود:«برای ما اهمیت دادن به تئاتر دانشگاهی ‌‌مهم است. به همین سبب برای حمایت از این هنر تأسیس خانه تئاتر دانشگاهی را به کوشش عباس اقسامی در برنامه داریم که امیدواریم طی هفته آینده اتفاق بیفتد.»
امیر دلاورنژاد نیز افزود:«چاپ کتاب‌هایی در زمینه تئاتر همچون کتاب"نظریه اجرا" که به طور کامل به کوشش دانشجویان انجام شد، نمونه‌ای از توجه گسترده به تئاتر دانشگاهی است. ‌برای راه‌اندازی خانه تئاتر دانشگاهی با مشکلات مکانی مواجه‌ایم اما اعتقاد داریم با راه‌اندازی این خانه به طور خاص‌تری به ایده‌های پژوهشی پرداخته خواهد شد.»
در ادامه سعید هاشمی‌پور درباره حامیان جشنواره توضیح داد:«علاوه بر وزارت علوم که برگزار کننده اصلی جشنواره است از ‌مرکز هنرهای نمایشی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران قول‌هایی برای حمایت دریافت کرده‌ایم. شورای تئاتر دانشگاهیان نیز با ما همکاری خوب و صمیمانه‌ای داشته‌اند.»
وی با اشاره به بی‌توجهی دانشگاه‌آزاد اسلامی به ‌تعهدات سال گذشته و همکاری نکردن با این جشنواره گفت:«تئاتر دانشگاهی بزرگ‌ترین بودجه را از ‌وزارت علوم دریافت می‌کند، اما طبیعی است که این وزارتخانه نمی‌تواند همه هزینه‌ها را به تنهایی بر دوش بکشد. با این که 60 درصد شرکت کنندگان جشنواره از دانشگاه آزاد‌ند، این دانشگاه هیچ گونه حمایتی از ‌بخش تئاتر نمی‌‌کند.»
وی با تشریح وضعیت بودجه جشنواره و ارائه چند مثال از هزینه‌های جشنواره دهم گفت:«اگر این روند ادامه یابد، شاید مجبور شویم همکاری محدودتری با گروه‌های دانشگاه آزاد داشته باشیم.»
دکتر اسلامی با تأکید بر این که مشکل مالی جشنواره حل خواهد شد، گفت:«دانشجویان در چند ساله اخیر نشان داده‌اند که تئاتر برایشان جدی است و علاقه دارند با بودجه‌ای که دریافت می‌کنند،‌ بهترین برنامه‌ریزی را داشته باشند.»
دلاورنژاد نیز در ادامه این بحث تصریح کرد:«دانشگاه آزاد، دانشجویان خلاقی دارد. با این که بودجه جشنواره تئاتر دانشگاهی از سرانه فرهنگی دانشجویان کشور تأمین می‌شود، می‌توان گفت دانشگاه آزاد سرانه مناسبی را برای فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان در نظر نمی‌گیرد.»
اسلامی در بخش دیگر این جلسه به فعالیت‌های حمایتی از کانون‌های نمایش دانشگاه‌های شهرستان‌ها اشاره کرد و گفت:«ارسال کتاب‌های جشنواره به دانشگاه‌ها، آشنایی رئیس دانشگاه‌ها با جشنواره، تزریق بودجه به مناطق و تجهیز کانون‌های فرهنگی ـ هنری از اقدامات ما برای حمایت از تئاتر دانشگاهی در شهرستان‌هاست. همچنین بودجه‌ای 800 میلیون تومانی به دانشگاه‌های خارج از تهران اختصاص پیدا کرده‌، برخی از گروه‌های شهرستانی را به تهران دعوت کرده‌ایم که در سه دانشگاه شریف، شهید رجایی و شهید بهشتی اجرا داشته باشند. به هر حال هر اقدامی در این زمینه باید سیستماتیک بوده و به صورت نهادینه پیش رود.»
وی در بخش پایان این جلسه با تأیید نظر خبرنگاران حاضر که نیاز به ساختار مدون انتخاب دبیر جشنواره را مورد توجه قرار داده بودند، گفت:«باید نامزدهای دبیری که ‌ مجمع معرفی می‌کند، به سه نفر افزایش پیدا کند؛ ‌اما هرگز برای انتخاب دبیر یا مسئولان اجرایی جشنواره لابی صورت نمی‌گیرد و هیچ دبیری نیز از سوی وزارتخانه با کاستی و کمبود مواجه نشده است. در عین حال تمام دوستانی که در دوره‌های گذشته با ما همکاری داشته‌اند، به همکاری خود ادامه داده و در بخش‌های گوناگون به کار گرفته شده‌اند.»