علی پاکدست مدیر دفتر تولید تئاتر عروسکی مرکز هنرهای نمایشی گفت: جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی باید بستری مناسب برای اجرای نمایشهایی باشد که در طول سال و در فرصتی مناسب تولید و اجرای عمومی شدهاند.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر مدیر دفتر تولید تئاتر عروسکی مرکز هنرهای نمایشی در گفتوگو با ستاد خبری دوازدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی با ارزیابی این شاخه از تئاتر عنوان کرد: تئاتر عروسکی باید در طول سال و به صورت مستمر تولید شود تا از این راه علاوه بر تامین امنیت شغلی هنرمندان این حوزه، تماشاگران ثابت و سالنهای اختصاصی هم پیدا کند.
وی ادامه داد: متاسفانه در شرایط فعلی و به علت نبود تولید مداوم تئاتر عروسکی در طول سال، شاهد اجرای نمایشهایی شتابزده در جشنواره هستیم و به همین علت این آثار نمیتوانند به کارهایی تاثیرگذار تبدیل شوند.
پاکدست افزود: اما اگر این آثار بعد از اجرای عمومی در سالنهای تئاتر و محک خوردن در برابر تماشاگر در جشنواره به اجرا برسند، در این صورت میتوان نتایج آن را بررسی کرد.
این عروسکگردان با اشاره به بخش بینالملل در این دوره از جشنواره و نقش آن در رشد و توسعه هنر عروسکی گفت: قطعا وجود چنین بخشی خوب است، ولی تنها در صورتی که هنرمندان ما هم در یک پروسه زمانی طولانی و مستمر دست به تولید زده باشند و کارهایشان به پختگی لازم برای رقابت رسیده باشد.
پاکدست اضافه کرد: در بخش بینالملل با آثاری روبهرو هستیم که توسط کمپانیهای بزرگ و معتبر و در شرایط مناسبی تولید شدهاند و اجراهای متعددی هم در مواجهه با تماشاگر داشتهاند، پس در برابر این آثار نمیتوان کارهایی شتابزده را که تنها سه یا چهار ماه تمرین کردهاند، به نمایش گذاشت، لذا این مقایسه در شرایط فعلی درست نیست.
وی در ادامه به نقش دفتر تولید تئاتر عروسکی اشاره کرد و افزود: هنرمندان تئاتر عروسکی بسیار توانا، خلاق و متعهد هستند و در این شرایط باید امیدوار بود که دفتر تولید تئاتر عروسکی و نقش آن در عرصه عروسکی اهمیت بیشتری پیدا کند تا بتوان فعالیتهای این شاخه و هنرمندان آن را پوشش داد. برای چنین اتفاقی هم قطعا باید اعتماد متقابلی میان مدیران و هنرمندان ایجاد شود.