نشست خبری جشنوارههای قرآنی نمایشنامهنویسی و مونولوگ با حضور دکتر شهرام گیلآبادی رئیس مرکز هنرهای نمایشی رادیو و جمعی از اهالی رسانهها در رادیو تهران برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، گیلآبادی در ابتدای این نشست گفت:«مجموعه نمایش صدای جمهوری اسلامی ایران از قدیمیترین واحدهای خدمت به مردم در حوزه صدا و سیماست. از سال 1319 وقتی رادیو در ایران افتتاح شد، تقریباً شاهد فضای نمایشی در رادیو هستیم و در تمام جهان نیز میبینیم که برای بیان مسائل مختلف از هنر نمایش استفاده میشود. امروزه در بسیاری از رسانههای با ریشه دنیا، مباحث جدی زیادی از طریق نمایش مطرح میشود و ادبیات نمایشی تبدیل به یک سلاح جدی در رسانهها شده است. اگر نگاه جدی و اساس نسبت به هنر نمایشی داشته باشیم متوجه میشویم که در صدای جمهوری اسلامی ایران به ظرفیتهای نمایش به صورت حداقل برخورد شده و اکنون مسئولان سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بستر مناسبی را برای استفاده بهینه از این هنر فراهم کردهاند. ما اکنون از 130 یا 140 هنرمند شاخص تئاتر ایران استفاده میکنیم. به طور مثال فردی مثل ژاله علو حتی اگر فعالیت خود را در تلویزیون و سینما کمرنگ کرده، به فعالیت خود در رادیو ادامه داده است.»
وی در ادامه افزود:«در حال حاضر با 170 یا 180 نویسنده کار میکنیم که دارای نام و نشانی هستند و حدود 20 کارگردان با ما همکاری دارند که بعضاً 40 تا 45 سال سابقه فعالیت در نمایش رادیویی دارند. البته نیروهای جدید را نیز فراموش نکردهایم. به همین دلیل نیز مکانیزم خاصی را طراحی کردهایم و از حدود یک ماه و نیم آینده نیروهای جدیدی را جذب خواهیم کرد. ما اخیراً اقدام به برگزاری چندین نشست تخصصی در حوزههای مختلف کردهایم که به عنوان مثال میتوان به برگزاری جلسه کارگردانان اشاره کرد و هفته آینده نیز نخستین جلسه سیاستگذاری رادیو نمایش با حضور رئیس مرکز هنرهای نمایشی، رئیس مرکز هنرهای نمایشی سوره و... که سیاست واحدی را دنبال میکنند، برگزار خواهیم کرد.»
گیلآبادی گفت:«به زودی شبکه رادیو نمایش افتتاح میشود. از سوی دیگر آرشیو نمایش که برای مردم نوستالژی دارد و میتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند را در اختیار داریم که از طریق این شبکه رادیویی میتوان آن را پخش کرد که به طور مثال میتوان به"قصه شب" که برای همگی ما فراموش نشدنی است، اشاره کرد. همچنین به منظور ارتقای سطح کیفی ادبیات نمایشی و نمایش کشور کتابی با عنوان"ضرورتها و سیاستهای محتوای رادیو نمایش" چاپ شده است. براساس آمارهای رسمی که در اختیار ماست، متوجه شدهایم که ما مهمترین مرکز هنرهای نمایشی کشور هستیم. اگر کمترین درصد شنونده نمایش رادیویی 13 درصد را در برگیرد، در مقابل پربینندهترین نمایشی که در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر اجرا میشود در حد بسیار مطلوبی است چرا که تمام تماشاگران این نمایش به اندازه شنوندگان یک روز نمایشهای رادیویی نیز هست. حوزه ماموریت ما به سه بخش تقسیم میشود که عبارتند از تولید نمایش برای شبکههای رادیویی، حوزه رادیو نمایش و تولید برای رادیو نمایش و تاسیس باشگاه نمایش رادیویی. ما در حال حاضر مشغول ضبط 25 مونولوگ شاخص دنیا هستیم که هنرمندان بزرگی چون پرویز پورحسینی، رضا کیانیان و... در ضبط و اجرای این آثار همکاری داشتهاند که با کارگردانی میکائیل شهرستانی ضبط شده و به صورت یک مجموعه منتشر میشود.»
رئیس مرکز هنرهای نمایشی رادیو خاطر نشان کرد:«در حال حاضر 15 هزار شبکه رادیویی به واسطه اینترنت و کانالهای مختلف رادیویی در حال پخش و ارائه برنامهاند که همین امر نشان دهنده قدرت و توانایی نمایش است. به نظر من برای بهرهگیری از ظرفیت نمایش باید به چند نکته توجه داشته باشد. در وهله نخست باید براساس چشماندازمان حرکت کنیم. دومین استراتژی توجه به نیازهای روز مردم و در آخر نیز تولید نمایش براساس ماموریت و ماهیت هر شبکه است. به طور مثال میتوانم به آماده شدن یک مجموعه نمایش رادیویی که در 14 قسمت ویژه ماه رمضان ساخته شده اشاره کنم، از سوی دیگر یک سریال 30 قسمتی به منظور ارتقاء سلامت جامعه برای پخش از طریق رادیو سلامت آماده شده و رادیو تهران نیز دو سریال 14 قسمتی برای گام برداشتن به سمت فرهنگ درست شهروندی آماده کرده است. رادیو جوان نیز با دو سریال و هفت کار تک قسمتی و دو قسمتی به سمت نیازهای جوان جامعه میرود. همچنین رادیو ایران با تولید سریال"ساحره" و"تیغ زهرآگین" موضوعات عامتری را دربرمیگیرد و رادیو فرهنگ نیز یک سریال 30 قسمتی برگرفته از فضای قرآنی با دستمایه قرار دادن قصه حضرت ابراهیم(ع) دارد. به این ترتیب ما به سمت تولید براساس نیازها و ماهیتهای شبکههای ملی مختلف میرویم. استراتژی دیگر ما حفظ مخاطب قبل و جذب مخاطب جدید است.»
وی در ادامه به ساخت دومین مجموعه رادیو تئاتر اشاره کرد و گفت:«این مجموعه شامل هنرمندانی چون بهرام بیضایی، مرحوم اکبر رادی، گوهر مراد و همه بزرگانی است که تا امروز مطرح بودند. قرار است آثار آنان در 10 رپرتوار اجرا شود که در حضور مردم اتفاق میافتد و پس از ضبط، در فضای رادیویی پخش میشود.»
گیلآبادی در خصوص جشنواره مونولوگ گفت:«این جشنواره که شاهد برگزاری آن بودیم در مرحله داوری است و به نظر من به جوهره بازیگری میپردازد. در این جشنواره 15 مونولوگ بزرگ دنیا انتخاب شده تا بازیگران مختلف بتوانند قدرت خود را با اجرای آنها نشان دهند. در پایان 62 مونولوگ توسط 62 بازیگر ضبط شد که در مرحله نخست بیشتر توجهمان به فضای داخلی خودمان بود و از بازیگران رادیو استفاده شد، ولی در آینده سایر بازیگران نیز میتوانند در این برنامه حضور پیدا کنند. در حال حاضر نیز جشنواره کلمه را پیش رو داریم تا از ظرفیتهای قرآنی در قالب ادبیات نمایشی استفاده شود. از اهداف این جشنواره آموزههای قرآنی در ادبیات نمایشی و فراهم آوردن فضای پژوهشی در قرآن است. همچنین نمایشنامهنویسان خوبی که میتوانند در آینده برای رادیو فعالیت کنند از این طریق شناخته میشود. از سوی دیگر با توجه به کمبود کار، دانشجویان زیادی که از دانشکدههای مختلف فارغالتحصیل میشوند میتوانند از این طریق جذب شوند. در بخش داوری این جشنواره ما از استاد حمید سمندریان، دکتر قطبالدین صادقی و پرویز پورحسینی دعوت کردهایم تا پیوند جدی دیگری با این هنرمندان داشته باشیم و جوایزی که برای آنان در نظر گرفته شده نیز در حد جوایز حرفهای کشور خواهد بود و قصد داریم آثار برگزیده را چاپ، ضبط و ارائه کنیم. همچنین با انتشارات سرود صحبت کردهایم تا برای نخستین بار نمایش رادیویی به صورت مولتی مدیا ارائه شود، یعنی پس از چاپ، نمایشنامه به همراه CD منتشر شود و در حال حاضر نیز شش نماینشامه در نظر گرفته شده که منتشرخواهد شد.»
وی در پایان اضافه کرد:«25 مونولوگ نیز توسط ثریا قاسمی، ژاله علو، پرویز پورحسینی، اصغر همت، محمد عمرانی، رضا عمرانی، میکائیل شهرستانی و... به صورت مولتی مدیا انتشار پیدا خواهیم کرد.»