جلسه شورای تئاتر دانشگاهیان ایران با هدف ترسیم چشمانداز تئاتر دانشگاهی در سال 1387 با حضور مدیر مرکز هنرهای نمایشی، مدیر کل فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری، دبیر شورای تئاتر دانشگاهیان، مدیر تالار مولوی و مدیر خانه تئاتر دانشگاهی برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در آغاز این جلسه رحمت امینی دبیر شورای تئاتر دانشگاهیان ایران با خیرمقدم به حضار و ابراز خوشحالی از گرد آمدن مسئولانی که برای تئاتر و تئاتر دانشگاهی دغدغه دارند و موجب وسعت امکانات و رشد آن میشوند ضمن اشاره به نهادهای همکار گفت: این جلسه به منظور ارائه تصویری از چشمانداز تئاتر دانشگاهی در سال 87 تشکیل شده تا اگر در اواخر سال گرد آمدیم به نتایج عملکرد این سال افتخار کنیم.
همکاری برای اجرای عمومی، چاپ آثار و ...
دکتر کشن فلاح، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و عضو شورای سیاستگذاری تئاتر دانشگاهی گفت: در صحبتهایی که با خانه تئاتر دانشگاهی داشتهایم، تعدادی از کارهای دانشگاهی برای اجرای عمومی به ما معرفی شدهاند که همکاریهای لازم انجام شده است. اما حوزه هنری به دلیل شرایط ویژه و نوع تماشاگری که دارد میتواند از آثاری که در حوزه کارهای دینی و معنوی قرار میگیرند، حمایت کند.
وی با اشاره به محدودیتهای مالی حوزه هنری اعلام آمادگی کرد که حوزه در بخش انتشارات با چاپ آثار دینی و یا اختصاص بخش ویژهای در مجله صحنه برای تئاتر دانشگاهی، همکاری کند.
رحمت امینی نیز با استقبال از این پیشنهاد یادآور شد که پیش از این برای چاپ چند کتاب نظری در انتشارات نمایش به توافق رسیدهاند و همکاری حوزه هنری در این خصوص میتواند مؤثر باشد.
تشکیل اتاق فکر، تلفیق جشنوارهها، ارتباط بینالمللی و ...
حسین پارسایی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی با تأکید بر نقش مشورتی مرکز در تئاتر دانشگاهی گفت: متولی تئاتر دانشگاهی وزارت علوم است و مرکز همچنان در سایه حرکت خواهد کرد و نقش سیاستگذاری و مشورتی در حمایت از تئاتر دانشگاهی خواهد داشت. تئاتر دانشگاهی میتواند پشتوانه تئاتر حرفهای باشد و در عرصه بینالمللی نیز فعالیت کند.
حسین پارسایی در بخش دیگر صحبتهایش تشکیل اتاق فکر تئاتر دانشگاهی و تدوین توافقنامهای بین مرکز هنرهای نمایشی و وزارت علوم را برای یکپارچه کردن امکانات پیشنهاد داد.
وی با اشاره به فرصت موجود برای برگزاری جشنوارههای سال آینده دانشگاهی، لزوم تمرکز سیاستگذرای، سرمایه و انرژی در برپایی جشنوارهها را یادآور شد و تذکر داد: نباید جشنواره دانشگاهی نیز به مشکل کثرت جشنوارهها دچار شود.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی تشکیل یک ستاد مشترک از نهادهای دستاندرکار را راهکار مؤثری دانسته و از وزارت علوم فعالیت در جهت افزایش تالارهای اجرای عمومی آثار دانشگاهی، تعریف "تم" برای تولید آثار اجرایی و تألیفی، تدوین راهکارهایی برای پرهیز از زرق و برق در تولید آثار دانشجویی و توجه به خلاقیت، کشف استعدادهای نو و پدیدههای نمایشی دانشگاهها، تعریف جایگاه تئاتر دانشگاهی و دانشجویی را خواستار شد.
وی در بخش دیگر صحبتهایش بر لزوم ترمیم شورای تئاتر دانشگاهیان و افزایش افراد شکلدهنده آن اشاره کرد و گفت: مرکز هنرهای نمایشی در این مسیر همفکر و مشاور این جریان خواهد بود.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی، در خصوص تدوین چشمانداز تئاتر 87 توجه به سیامین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تصریح کرد: برگزاری ورکشاپهایی با استفاده از اساتید خارجی، حمایت از پایاننامهها، کتابهای مرجع و دیگر آثار تألیفی که تجربههایی بدیع با مضمون ملی، ایرانی و انقلاب اسلامی محسوب میشوند، ایجاد موقعیت کار و مدیریت هنرمندان نخبه، استفاده از فرصت اجرای متقابل آثار دانشگاههای ایران و دیگر کشورها در دانشگاهها میتواند از جمله برنامهها باشد.
رحمت امینی نیز با ثبت پیشنهاد اتاق فکر یادآور شد: بسیاری از پیشنهادهای ارائه شده میتواند در خانه تئاتر دانشگاهی عملی شود.
اعتمادسازی، تعریف مخاطب دانشجویی، توجه به تئاتر ایرانی و بومی ...
دکتر اسلامی، مدیر کل فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فنآوری در ابتدای صحبت به وسعت حوزه فرهنگی این وزارتخانه اشاره کرده و متذکر شد: به دلیل علاقهمندی که به دلیل کارکرد و ذات تئاتر در من ایجاد شده، امیدوارم نگاه جدیتری به تئاتر داشته باشم.
وی تأسیس خانه تئاتر دانشگاهی را یکی از اقدامات این وزارتخانه برای پرهیز از جشنوارهگرایی، شکلدهی به اتاق فکر، جمعآوری ثمرات پژوهشها، تولیدات و سمینارها دانست.
وی یادآور شد: اگر اساتید و دانشجویان در جشنواره شرکت میکنند به دلیل علاقهمندیشان به این حوزه است. باید بپذیریم که آنها نیاز به حمایت دارند و ما اگر میخواهیم کار فرهنگی انجام دهیم باید اعتمادسازی کنیم. این اعتماد باعث پیشرفت میشود. در وزارت علوم وقت زیادی را صرف اعتمادسازی کردهام، به طوری که اکنون خود دانشجویان برای موضوعات خاص پیشنهاد ارائه میدهند. حضور اساتید و مسئولان تئاتر در کنار هم شالوده اعتمادسازی است و اعتماد، فلسفه شکلگیری تئاتر برای همه است. گر چه حمایت مالی چندانی از دانشجو نمیکنیم اما اعتقاد داریم که باید شرایط جهش او را به هر ترتیب ایجاد کرد.
وی تعریف مخاطب دانشجویی را از مدیر مرکز هنرهای نمایشی خواستار شده و افزود: باید برای مخاطب برنامههایی تعریف شود زیرا که همین مخاطب موجب شکلگیری نسل فردا میشود.
دکتر اسلامی به ویژگیهای حرفهای جشنواره تئاتر دانشگاهی مانند اعطای جایزه اکبر رادی اشاره کرد و افزود: اعتقاد داریم تئاتر ایرانی و بومی پتانسیل بالایی دارد که میبایست مورد توجه قرار گیرد. از دیگر سو میبینیم تئاتر حرفهای مسیری را طی میکند که یک عده 30 سال پیش آن را طی کردهاند.
وی ادامه داد: از مرکز انتظار داریم که علاوه بر تالار مولوی سالنی هر چند کوچک را در اختیار دانشجویان قرار دهد زیرا که از نظر علم جامعهشناسی آشوبها بیشتر به واسطه ناکامی رخ میدهند. باید فضاها را در حوزه فرهنگی باز کنیم و با نظارتهایی که میشود میدان بیشتری به دانشجویان داده شود.
وی در پایان خواست: متن تفاهمنامه در اختیار دانشگاهها و رسانهها نیز قرار گیرد.
حاضران در جلسه، تشکیل شورای سیاستگذاری تئاتر دانشگاهیان، مرکب از نمایندگان شورای سیاستگذاری، شورای تئاتر دانشگاهی و خانه تئاتر دانشگاهی را مورد تأیید قرار داده و بر تربیت مخاطب دانشجویی، ایجاد امنیت روحی، جریانسازی به شیوه حمایتی تأکید کردند.
اجرا، آموزش و انتشارات
مهدی مکاری، مدیر تالار مولوی و نماینده جهاد دانشگاهی نیز با اشاره به توجه ریاست و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به مقوله تئاتر دانشگاهی و حمایتهای مهندس فرهمند و مهندس مجتبی توسل در این خصوص اعلام کرد: تالار مولوی که با عقد تفاهمنامههایی با مرکز و وزارت علوم شرایط اجرای عمومی آثار دانشگاهی را فراهم آورده میتواند در بحث اجرا، آموزش و پژوهش و انتشارات فعالتر شود. صحبتهایی هم برای فعالیت انتشارات جهاد دانشگاهی در حوزه تئاتر داشتهایم.
اقسامی، مسوول دبیرخانه تئاتر دانشگاهی -به عنوان یک نهاد تازه تأسیس- به تشریح فعالیتها و برنامههای این خانه برای حاضران پرداخت که در آن، اقدام برای رسیدن به تفاهمنامه برای اجراهای دانشجویی در تالارهای دانشگاهها، ورک شاپهای بینالمللی، چاپ کتابهای مرجع و تخصصی تئاتر، اقدام برای چاپ فصلنامه تخصصی تئاتر، راهاندازی سایت، ثبت گروههای دانشجویی و انجمنهای تخصصی و ... ذکر شد.
در بخش پایانی این نشست نحوه استمرار جلسات سیاستگذاری، ارجاع کارها و موقعیتهای مناسب تئاتر دانشگاهی از یک نهاد به مراکز دیگر و ساز و کار بهرهمندی دانشجویان از کارت اعتباری و تخفیفهای دانشجویی مورد بررسی قرار گرفت.