رضا آشفته:
چهارمین جشنواره تئاتر رضوی را با نگاه متفاوت از جشنوارههای قبلی برگزار خواهیم کرد، از این بابت که ما اعتقاد داریم جریانات فرهنگی که در کشور رخ میدهد، مخصوصاً جریانات فرهنگی ـ دینی، نسبت به سالهای پیش با قوت، حدت و شدت بیشتری برگزار شود.
دکتر مجید سرسنگی، دبیر چهارمین جشنواره تئاتر رضوی با بیان مطلب بالا و اشاره به شأن و منزلت امام رضا(ع) گفت:«هدف ما برگزاری یک جشنواره در حد انتظار مردم خوبمان است و به همین منظور با مطبوعات و هنرمندان تعامل خاصی داشتهایم که در این ارتباطات هر چه بیشتر به هدف نزدیک شویم. برکت نام امام رضا(ع) نیز میتواند به ما کمک کند که برگزار کننده خوبی باشیم.»
وی 4 بخش عمده را از ویژگیهای جشنواره امسال دانست که در سالهای گذشته فقط اختصاص به یک بخش(اجرای صحنهای) داشت و گفت:«بخش صحنهای که با مشارکت کارگردانهای خوب و حرفهای و همچنین حضور اساتید و دانشجویان دانشگاهها برگزار میشود. بنا بر نظر کارشناسان که آثار را مورد بازبینی قرار دادهاند، همه کارها در سطح قابل قبولی است وحتی آثار شهرستانی نیز با کیفیت مطلوبی به جشنواره رسیدهاند.»
بنا بر نظر دبیر جشنواره چهارم، تولید متون نمایشی بخش دوم فعالیتهای جشنواره امسال است که این مهم به دلیل کمبود در زمینه متون دینی راهاندازی شده است و به همین دلیل در سالهای آتی شاهد دغدغه گروهها برای یافتن متن نخواهیم بود. بخش تعزیه و آیینهای نمایش نیز متشکل از انواع آیینها مانند تعزیه، پردهخوانی، منقبتخوانی، کرنانوازی و... برای شناساندن مردم و دانشجویان مفید واقع خواهد شد. پژوهش هم بخش چهارم فعالیتهای جشنواره چهارم است که در این زمینه 6 طرح پژوهشی در قالب سه کتاب منتشر خواهد شد.
وی در ادامه به تعامل به دانشگاهها در زمینه پژوهش و ارائه متن و اجرا به عنوان یک حرکت بنیادین برای نهادینه شدن تئاتر دینی در دانشگاهها پرداخت. همچنین دبیر جشنواره به تداوم بخشی جشنواره از طریق اجرای عمومی آثار برگزیده در تالارهای سطح شهر تهران و شهرستانها و همچنین تله تئاتر شدن برخی از آنان و پخش از طریق تلویزیون تأکید کرد.
محمد حیدری، دبیر بخش اجرایی جشنواره چهارم به حضور 186 متن و پذیرش 46 متن در مرحله بازخوانی و حضور 15 اثر پس از طی دوره بازبینی برای شرکت در جشنواره اشاره کرد و گفت:«همچنین 8 نمایش حرفهای از هنرمندان خوب نیز به این جمع از قبل پیوند خورده است و سیاست جشنواره هم بر پایه بالا بردن کیفیت آن بوده است.»
مهرداد رایانیمخصوص با اشاره به مشکل عمده تئاتر کشورمان که کمبود متون نمایشی است، گفت:«طی فراخوانی از نویسندگانی که متون دینی با مضمون امام رضا(ع) دارند، خواستیم متون خود را برای ما ارائه کنند. همچنین از عدهای دیگر که نیاز به تلفن و تماس شفاهی بود، خواستیم که طرحهای خود را به این منظور ارائه کنند. بالاخره موفق شدیم در مجموع 9 متن نمایشی را در قالب 4 کتاب تا روز اول جشنواره چاپ و توزیع خواهیم کرد. همچنین 4 پژوهش در قالب یک کتاب، یک پژوهش از حسن بیانلو تحت عنوان وادی حیرت در قالب یک کتاب و یک پژوهش از رضا کوچکزاده درباره نسخ تعزیه مربوط به امام رضا(ع) را در قالب یک کتاب منتشر میکنیم.»
مجید سرسنگی در این نشست خبری که در ساختمان شهرداری تهران و صبح روز سهشنبه 30 آبان ماه برگزار میشد، به معاصرسازی فضای معنوی مربوط به زندگی و اعتقادات و کرامات امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت:«این در حالی است که در گذشته خیلی کمتر به این نوع برخورد و به روزسازی متون نمایشی دینی توجه میشد. حتی برخی از داستانها که مربوط به زندگی تاریخی امام رضا(ع) است، منطبق با زمان حاضر مطرح خواهند شد.»
حسین مسافرآستانه از اعضای ستاد برگزاری جشنواره تئاتر رضوی به دلیل غیبت اردشیر صالحپور(مسؤول بخش آیینی تئاتر رضوی) به برنامههای مختلف این بخش اشاره کرد که در آن از حضور گروههای مختلف از شهرهای دور و نزدیک نامبرده شد. مثلاً سه گروه کرنانوازی از گیلان، بختیاری و ایل قشقایی در این جشنواره حضور خواهند داشت. همچنین تعزیه امام رضا(ع) از شهرهای تفرش، اراک، قزوین، سبزوار و تهران اجرا میشود تا به تفاوت نسخ تعزیه نیز دلالتی شده باشد.
وی در بیان مراسم افتتاحیه جشنواره در روز پنجم آذر ماه گفت:«به صورت سیار و کارناوال مذهبی از انقلاب تا چهارراه ولیعصر گروههای آیینی و نمایشی بر حضور مردم در این جشنواره تأکید خواهند کرد. همچنین در فضای باز تئاترشهر نیز برنامههایی اجرا خواهد شد.»
مجید جوزانی، دبیر بخش سفرنامهنویسی جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) درباره اختتامیه گفت:«این مراسم به کارگردانی محمد رحمانیان برگزار میشود. او قطعات کوچکی را نوشته و با بازی حبیب رضایی، مهتاب نصیرپور و علی عمرانی اجرا میکند. در لابهلای آن نیز قطعاتی از نمایشهای جشنواره اجرا میشود. در مجموع اختتامیه کاملاً متفاوت با اختتامیههای رایج در زمان 2 ساعت همانند یک اثر نمایشی ارائه خواهد شد.»
مجید سرسنگی درباره بودجه نهایی جشنواره امسال رقم خاصی را اعلام نکرد و در ادامه به 150 میلیون تومان هزینه برگزاری تا امروز اشاره کرد و گفت:«ما در پایان جشنواره به طور شفاف درباره کل هزینهها از طرف سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادها و سازمانهای دیگر آمار و ارقام را اعلام میکنیم. در عین حال تمام سعی ما برگزاری یک جشنواره با کیفیت بالا و پرهیز از اسرافکاری بوده است تا جنبههای دینی نیز در برگزاری آن مشهود باشد.»
وی درادامه به عدم حمایت مالی آستان قدس رضوی اشاره کرد که به دلیل حجیم بودنِ جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) و برگزاری آن در سطح استانهای کشور و مشارکت نهادها و سازمانهای مختلف برای پرهیز از فشار مالی بر یک نهاد خاصی پرداخت.
دبیر جشنواره چهارم بر غیر رقابتی بودن این جشنواره به تأکید کرد و گفت:«به نظرمان تمامی افرادی که متعهدانه به چنین جشنوارهای آمدهاند، برندهاند و هیچ رقابتی برای آنان مناسب نیست. آن چه باعث میشود که آثاری با کیفیت بالاتر بیشتر نمود یابند، از طریق گروه کارشناسی ستاد جشنواره آثار برتر شناسایی و برای اجرای عمومی و تبدیل به تله تئاتر معرفی خواهند شد. به هر حال ما از تمام گروهها تقدیر خواهیم کرد.»
مجید سرسنگی به برگزار نشدن جلسات نقد و بررسی از طرف کانون ملی منتقدان در پرسش به پاسخ یکی از منتقدان حاضر در جلسه اشاره کرد و گفت:«این مهم از طریق نقد مکتوب در مجله نمایش و سایر مطبوعات امسال پر خواهد شد و از سال آینده درباره این مورد نیز تصمیم خواهیم گرفت.»
وی درباره مشاوره دینی به حضور سیدمهدی شجاعی در هیأت بازخوانی و کارشناسی متون اشاره کرد و این که مابقی اعضا نیز از سواد دینی لازم برخوردارند و در صورت برخورد به موارد مشکوک به منابع معتبر رجوع شده است.
جشنواره چهارم تئاتر رضوی از 5 تا 10 آذر ماه 85 در تالارهای وحدت، مجموعه تئاترشهر و تالار مولوی با شرکت 23 نمایش و 28 گروه آیینی برگزار خواهد شد