ایوب آقاخانی که معتقد است برگزاری جشنوارهها به تحریک تواناییهای بالقوه تئاتر کشور کمک میکند، اظهارنظر درباره جشنواره عدالت و امید را به پایان اجراهای بخش نمایش آن موکول کرد.
آقاخانی به سایت ایران تئاتر گفت:«جشنواره عدالت و امید نخستین سال خود را سپری میکند و تا یک دوره آن برگزار نشود و سیاستگذاری کلان آن در قالب آثاری که ارائه میشود دریافت نشود قابل ارزیابی و پیشبینی نیست.»
وی ادامه داد:«باید آثار تولید شده را دید و آن گاه ارزیابی کرد که آیا این جشنواره چیزی به داشتههای ما میافزاید، کم میکند و یا خدای ناکرده جشنوارهای برای ارائه یک بیلان است. به شخصه تمام جشنوارهها را برای تحریک تواناییهای بالقوه تئاتر کشور مفید میدانم اما این که کدام یک مفید است و کدام یک بیتاثیر، باید به طور مجزا آن را تحلیل کرد. اکنون از این که در جشنوارهای که تئاتر گوشهای از آن را شکل داده، حضور دارم خوشحال نیستم؛ چون به دلیل تعصبی که نسبت به تئاتر دارم، دوست دارم در آن، تئاتر، اصل باشد.»
وی که به عنوان بازیگر و نمایشنامهنویس در بخش ویژه جشنواره عدالت و امید حضور دارد، گفت:«به عنوان نویسنده، سفارشی برای نگارش نمایشنامهای درباره غزه گرفتم و از آن جا که مطلقاً کار سفارشی که با درون خودم موافق نباشد، انجام نمیدهم، طی یک فرصت مطالعاتی دو هفتهای تلاش کردم از دل یک تراژدی معاصر، زمینهای برای خلق اثری که پاسخگوی نیازها و سلایق هنریام باشد، ایجاد کنم.»
وی با اشاره به مراحل انطباق اثر با خواستههای کارگردان، یکی از دلایل پذیرفتن این سفارش را شخص کارگردان بیان کرده و گفت:«من هم جزء خیل تئاتریهایی هستم که حسین مسافر را دوست دارند. تجربه کنار او کار کردن برایم خالی از لطف نبود. طی مدت زمان بیش از یک ماه تا امروز که آخرین سطرها نوشته و آخرین بازنویسیها انجام شده سعی کردهام، "تمام صبحهای زمین" کاری متفاوت از دیگر کارهایم باشد.»
آقاخانی پتانسیل درونی مضمون مورد بحث اثر و همین طور جنس سفارش و تحقیقاتی که درباره این نمایش انجام شده را سه دلیل تفاوت این متن با دیگر آثارش برشمرد و ابراز امیدواری کرد که این تفاوت، ضامن کیفیت اثر هم باشد.»
وی که غالب آثارش متکی بر دیالوگ و ارتباط و روانشناسی افراد است در پاسخ به این سوال که چگونه اثری مطابق سلیقه حسین مسافرآستانه یعنی همراه با حرکات فرم را نوشتهاید؟ گفت:«برعکس خیلی از کارهای مشابه در حوزه نمایشهای همراه با حرکات موزون، قطعات فرم را در دل ساختمان اثر تعریف کردهام تا نتوان از پیکره آن جدا کرد. اکتها(عملها)ی موجود در هر قطعه را کاملاً نوشتهام اما طراحی و چگونگی به اجرا درآمدن هر قطعه به سلیقه کرئوگرافر نمایش بستگی دارد.»
آقاخانی در پایان یادآور شد:«"تمام صبحهای زمین" دو بازیگر دارد که یکی در صحنه حضور دارد و بازیگر دیگر که خودم آن را بازی خواهم کرد، در صحنه دیده نخواهد شد.»
جشنواره عدالت و امید از 12 اسفند در تالارهای نمایشی تهران آغاز میشود.
سلام.
به همین سادگی بروز شد.