با گذشت سه روز از جشنواره تئاتر فجر اجرای نمایشهایی مدرن، تجربی و پرفورمنس را میتوان شاخصه جشنواره بیست و ششم قلمداد کرد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، بخش مسابقه بینالملل جشنواره بیست و ششم در حالی به پایان روز سوم خود رسید که غالب اجراهای این بخش با شیوههای نوین اجرایی، تجربی و پرفورمنس تولید شده بودند.
این در حالی است که طی یک آمارگیری محیطی اغلب تماشاگران مجموعه تئاترشهر نمایشهای ایرانی شرکتکننده در جشنواره را "بهتر" میدانند.
"در قاب ماه" با حضور وزیر ارشاد اجرا شد
نمایش "در قاب ماه" به کارگردانی حسین مسافر آستانه روز گذشته در تالار وحدت و در چارچوب بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر اجرا شد.
در جمع تماشاگران این نمایش محمدحسین صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان این وزارتخانه حضور داشتند.
استقبال از "حسن و دیو راه ..."
روز گذشته نمایش "حسن و دیو راه باریک پشت کوه" دو اجرا در تالار سایه انجام داد. در هر دو نوبت اجرا استقبال تماشاگران به حدی بود که تمام فضای خالی صحنه به وسیله تماشاگران اشغال شده بود و بازیگران غیر از دایره مرکزی که با خط سفید مشخص شده بود جای حرکت نداشتند.
چهرههایی که آمدند و ...
طی روزهای گذشته مجموعه تئاترشهر شاهد حضور هنرمندان بسیاری بود که برای دیدن نمایشهای جشنواره حضور یافته بودند.
هدیه تهرانی، حسین پاکدل، گلاب آدینه، منیژه محامدی، دکتر رفیعی، علیرضا نادری و جلال تهرانی هنرمندانی بودند که در این ایام نمایشهای تالار قشقایی، سایه، چهارسو و اصلی را دیدند.
اجرایی عجیب برای "آلیس" محمد حاتمی
نمایش "من آلیس نیستم، اما اینجا همه چیز عجیبه" به کارگردانی محمد حاتمی در حالی نخستین اجراهای خود را در روز پنجشنبه پشت سر گذاشت که قطع و وصل شدن سیستم صوتی تالار چهارسو باعث 30 دقیقه تأخیر و در نهایت حضور کارگردان بر صحنه شد.
محمد حاتمی با ورود به صحنه قطعات نریشن را از روی متن و در مقابل تماشاگران میخواند. قطع و وصل شدن صدا، چند تکه شدن اجرا، تغییر ریتم ناگهانی و حضور محمد حاتمی روی صحنه در حالی که متن را حفظ نبود شیوه اجرایی گسسته و بینظمی را ایجاد کرد و بیش از هر چیز به سفر آلیس در سرزمین عجایب شبیه بود!
"تهرن" اجرا شد
تالار مولوی شب گذشته میزبان نمایش "تهرن" نوشته و کار محمود استادمحمد بود.
اجرای اول و دوم این نمایش با استقبال گسترده علاقهمندان روبهرو شد به طوری که روی پلههای حد فاصل جایگاه تماشاگران نیز برای نشستن مورد استفاده قرار گرفت.
بولتن دوم در پایان روز سوم رسید
بولتن روزانه بیست و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در پایان روز سوم جشنواره به روابط عمومی مجموعه تئاترشهر رسید.
این بولتن که قرار است در 10 شماره منتشر شود تا به امروز یک شماره تأخیر دارد.
ساماندهی توزیع بلیطهای مهمان
پس از ماجراهای مختلف درباره کارتهای VIP، خبرنگاران و بلیطهای مهمان به نظر میرسد دبیرخانه دائمی جشنوارهها در اقدامی خارقالعاده اقدام به عرضه بلیط مهمان برای هنرمندان شناخته شده تئاتر کرده است.
به این ترتیب در روز دوم جشنواره مشکل بلیطهای مهمان و کارتهای VIP برطرف شده است.
این در حالی است که مجموعه تئاترشهر و تئاتر مولوی تلاش کردهاند برای خبرنگارانی که کارت جشنواره را دریافت کردهاند هیچ مشکلی برای ورود به سالن اجرا پیش نیاید.
ارتباط هنرمندان با شبکه رادیویی تهران
شبکه رادیویی تهران در برنامه تئاتر 86 خود که در ایام برگزای جشنواره تئاتر فجر و هر شب به طور زنده پخش میشود با شماره پیام کوتاه 30000954 در ارتباط مستقیم با هنرمندان و مخاطبان جشنواره قرار دارد.
دستاندرکاران تئاتر 86 ترتیبی اتخاذ کردهاند که نظرات و اخبار هنرمندان تئاتر را از طریق این شماره دریافت کنند.
شایان ذکر است این اقدام پس از قطع تلفنهای رادیو تهران صورت گرفته تا ارتباط زنده مخاطبان با این برنامه قطع نشود.
"مرغابی وحشی" و دو اجرای پایانی خاطرهانگیز
نمایش "مرغابی وحشی" به کارگردانی نادر برهانی مرند که دو اجرای آخر خود را در تالار چهارسو پشت سر میگذاشت، به دکتر علی رفیعی و اکبر رادی تقدیم شد.
اجرای اول این نمایش که با حضور دکتر رفیعی و علیرضا نادری در جمع تماشاگران انجام شد به دکتر رفیعی و اجرای دوم به روح اکبر رادی تقدیم شد و تماشاگران به پاس احترام به این هنرمند فقید یک دقیقه سکوت کردند.
چیزی برای فهمیدن وجود ندارد
نمایش "نوک زبان" کاری از کشور سوییس در تالار اصلی مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت. در دقایق آغازین اجرا، روبات کوچکی با اعلان "آرام باشید چیزی برای فهمیدن وجود ندارد" مقابل تماشاگران قرار گرفت.
این نمایش با استفاده از تکنیکهای فنی و بازیگری سعی دارد انسان و ذهن او را از دیدگاه علوم تجربی حلاجی کند و در عین حال همین دیدگاه را نیز با چشم طنز به مسخره میگیرد. متأسفانه فاصله زیاد تماشاگر با صفحه مترجم، جا ماندن ترجمه از دیالوگ روی صحنه و گاه جابهجا شدن ترجمه و بازیهای کلامی ماشینوار، ارتباط تماشاگر با نمایش را سست میکرد.
سرما بحث داغ روز
گرمای بازگشایی تالارهای مجموعه تئاترشهر نتوانست در نخستین روز جشنواره سرمای محیطی تالارهای تازه فعال شده را جبران کند.
نصب چند بخاری در سالنهای سایه و قشقایی از نکات قابل توجه بود به طوری که یکی از بخاریهای سالن قشقایی در فضای مشخص شده اجرا قرار گرفته بود.
اما سالن های اصلی و چهارسو که پیش از جشنواره فعالیت داشتهاند مشکل گرمایشی نداشت حتی تعدادی از تماشاگران از گرمای سالن چهارسو ناراضی بودند.
پوزش کارگردان به دلیل کافی نبودن امکانات
رضا گوران، کارگردان نمایش "یرما" که در تالار قشقایی اجرا شد پیش از شروع نمایش از کافی نبودن امکانات نوری سالن برای ارائه ایدههای نورپردازیاش پوزش خواست.
گوران توضیح داد که به او اعلام شده کابلها قدرت کافی ندارند. به همین دلیل اجرا با نورهای عمومی و تخت انجام میشود.
لازم به ذکر است که گوران نورهای موجود را به خوبی مورد بهرهبرداری قرار داده بود به طوری که اگر این عذرخواهی انجام نمیشد هیچ یک از تماشاگران متوجه کمبودهای مدنظر او در اجرا نمیشدند!