سومین شماره فصلنامه تئاتر در دوره جدید به چاپ رسید. در سال گذشته شاهد چاپ فصلنامه تئاتر در شکل شمایل و جدید به سردبیری دکتر محمدرضا خاکی بودیم. فصلنامه تئاتر در طول حیات خود همیشه یک منبع موثق در حوزه تئوریهای تئاتر محسوب شده است، اما به گواه این سه شماره از دوره جدید فصلنامه میتوان گفت که هوای تازهای در فضای این فصلنامه جریان پیدا کرده است. این فصلنامه در هر شماره خود به یک موضوع مشخص میپردازد. در شماره اول"ژست در تئاتر" و در شماره دوم"دراماتورژی" موضوعات این فصلنامه بودند و حالا در شماره سوم"رابطه کارگردان و دراماتورژ با متن" سوژه اصلی این فصلنامه قرار گرفته است. همچنین در این فصلنامه بخشی نیز به نام چشمانداز در نظر گرفته شده است که اختصاص به مطالب تالیفی پژوهشگران ایرانی دارد. شماره سوم این فصلنامه متشکل از سه بخش است. در بخش اول اندیشهها و آثار"تادئوش کانتور" مورد بررسی قرار گرفته است. بخش دوم فصلنامه نیز شامل پرونده موضوعی این شماره از فصلنامه میشود. این بخش خود به دو قسمت تقسیم شده است. در قسمت اول رابطه دراماتورژی و متن و در قسمت دوم رابطه کارگردانی با متن مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش چشمانداز این شماره نیز سه عنوان مقاله از پژوهشگران ایرانی ارائه شده است. از جمله مشخصات این فصلنامه در دوره جدید، حضور چهرههای حرفهای و با سابقه در گروه اجرایی و نویسندگی و مترجمان این نشریه است.
برای مثال، ویراستاری این نشریه توسط"مصطفی اسلامیه" مترجم با سابقه حوزههای تئاتر و هنر انجام میشود که از جمله ترجمههای ارزشمند او میتوان به ترجمه کتابهای"تئاتر تجربی" و"تاریخ هنر مدرن" اشاره کرد. از جمله نویسندگان و مترجمانی که آثاری از آنها در شماره سوم فصلنامه آمده است میتوان به نامهای هوشنگ آزادیور، مایکل ایکس زلهناک، حمید احیاء، مجید اخگر، جین لور، مصطفی اسلامیه، راشل دیتور، بابک تبرایی، جان پروئل، بهرام جلالیپور، میشل ویناور، رضا دادویی، شلیاُر، مسعود دلخواه، ادوارد آلبی، امید روحانی، سومین مهدی نصراللهزاده، آرت بورکا، کارل وبر، مجید سرسنگی، منصور براهیمی، مسعود نجفی و میرعلیرضا دریابیگی و... اشاره کرد.
محمدرضا خاکی سردبیر این فصلنامه، در مقدمه خود گفته است:«در فاصله نشر شمارههای جدید فصلنامه تئاتر، اغلب، با خرسندی و اعلام رضایت اهالی تئاتر ـ به ویژه جوانترها ـ روبرو شدیم و خوشحالیم که فصلنامهها خوانده میشوند؛ اما در این میان آن چه که برای ما آزاردهنده است، فشارها و خصومتهایی است که با پناه گرفتن در پشت دعاوی خود بر سر تالیف و آن هم از نوع تالیفهای جعلی و سترونی که در شماره پیش برشمردیم، از ما میخواهند همرنگ آنها شویم و متنهای کم مایهای را که فقط ذهنی ناتوان میتواند تولید کند به رسمیت بشناسیم، از هر نوع ورود به چالشهای فکری و نظری بپرهیزیم و به قدرت پوشالی آنها سر تمکین فرود آوریم. صراحتاً میگوییم که تمامی این فشارها، طعنهها و حتی پناه گرفتنها در پس تالیف، سنت، فرهنگ خودی. تئاتر ملی و امثالهم برای آن است که این راه ادامه پیدا نکند.[...] واقعاً باید به خود ببالیم که در جامعه تئاتری خود اندیشمندان و دلسوزانی داریم که وقتی قصد میکنیم دست به کار دشواری بزنیم، آستینها را بالا میزنند، ما را تشویق میکنند و حتی دین سنگین خود را بر دوش ما یادآور نمیشوند. به گمان ما تئاتر واقعی، تئاتری که فرهنگساز باشد، تئاتری که بتواند به هویت ملی و بومی دست یابد و در پهنه جهان بدرخشد، فقط با چنین کسانی شکل میگیرد. به امید آن روز.»
شماره سوم فصلنامه تئاتر از دوره جدید به مدیر مسئولی مجید سرسنگی و توسط اداره کل هنرهای نمایشی به چاپ رسیده است. قیمت این نشریه هزار تومان مشخص شده است و هم اکنون در دسترس علاقهمندانِ حوزههای تئوری و پژوهشی تئاتر است. همچنین مطالب این فصلنامه به طور کامل روی سایت ایران ئاتر نیز قرار گرفته است.